پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

کشاورزان رامسری امنیت جانی ندارند

                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 رامسر یکی از شهرستانهای بسیار زیبای منطقه ی شمال است که به دلیل دارا بودن آب و هوای بسیار مناسب و اقلیم مساعد ،زیستگاه گونه های مختلف گیاهی و جانوری است.جنگلهای بنشکی و دالخانی ،باغات چای و مرکبات زاییده ی چنین آب و هوایی است که دارای حیوانات متنوعی که اهم آنها آهو ،گوزن ،خرس و... و از پرندگان زنبور خوار ،پرنده ی شاهرخ ،مرغ گیلار ،پری ابیا ،قرقاول و... است.بالطبع وجود چنین حیواناتی نیازمند حفاظت وی‍ژه ای دارد تا از گزند شکارچیان غیر مجاز در امان ماند.در سالهای اخیر به علت خالی شدن جنگل از سکنه (چوپانان مقیم جنگل یکی از محافظین جدی محیط زیست بودند) ،وظیفه ی محیط زیست را دو چندان کرده و مراقبت شبانه روزی آنها را برای حفظ حیوانات از گزند شکارچیان غیر مجاز را افزایش داده است.در این میان با توجه به وسعت جنگل های این منطقه لازم است ماموران محیط زیست با تجهیزات و نفرات بیشتری نسبت به حفاظت حیوانات اقدام نمایند.

قرقاول یکی از آندسته از پرندگان بسیار زیبای منطقه است که علاوه بر انتخاب جنگل ،باغات مرکبات و چای و مزارع را نیز برای سکنی بر گزیده است. در سالهای اخیر به نا به دلایلی که بر نگارنده پوشیده است تولید مثل این پرنده افزایش یافته و دسته ها و گروهای فراوانی از آنها به وفور در مزارع و باغات یافت می شود بالطبع شکارچیان نیز به طمع صید و شکار آنها و بدون توجه به انقراض نسل این پرنده به همراه اسلحه های شکاری گوناگون و گاها اسلحه های غیر مجاز وارد باغات این منطقه شده و بدون توجه به باغبانان ،مبادرت به تیر اندازی می کنند که گاها این کشاورزان بی گناه هستند که مورد اصابت غیر مستقیم ساچمه های این شکارگران قرار می گیرند و از نظر تامین جانی دچار مشکل می شوند.جالب اینجاست هنگامی که این افراد با مراجعه به ادراه محیط زیست شهرستان برای هشدار به شکار بی رویه و هشدار به سرکشی محسوس و نامحسوس اقدام می کنند، جوابهای مساعدی دریافت می نمایند ولی ماموران محیط زیست شهرستان هنگام دریافت گزارش شکار غیر مجاز ، با کت و شلوار اتو کشیده و کفش های واکس زده بعد از ساعتها وقفه سر می رسند.بدین منظور مردم منطقه نه نتها برای حفظ نسل پرندگان این منطقه بلکه برای امنیت جانی خود از مدیر کل محیط زیست استان تقاضا دارد برای حل این مشکل اقدام عاجل به عمل آورد تا خدای نکرده شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

شاعر نام آشنای رامسری

                                       


هلاکو خلعتبری ، فرزند رضا قلی است که در سال 1331 در آسیاب سر رامسر متولد شده است و دارای دیپلم ادبی از دبیرستان حافظ تنکابن می باشد.وی هم اکنون به عنوان مدیرعامل کارخانه چای سادات شهر مشغول به کار است.
**جناب آقای خلعتبری ، شما از چه زمانی و چگونه شروع به سراییدن شعر نمودید؟
*بنده از دوره دبیرستان شروع کردم به سرودن شعر. یکی از هم کلاسی هام شعری در مورد ماه رمضان سروده بود و وقتی که خواست سر کلاس بخواند من متوجه شدم که آن شعر غلط های زیادی دارد و از آن به بعد تصمیم گرفتم مطالعات شعری خودم رو بیشتر کنم تا بتونم شعر بسرایم . در اوایل اشعار عاشقانه و... می سرودم. اولین شعرم در سال 1355- 1354 که یک دوبیتی بود درهفته نامه "اطلاعات دختر- پسر " به چاپ رسید .
پیاله کو؟به کف ساغر ندارم
میخوام بالی زنم من پر ندارم
دلم از تو نمیشه لحظه ای دور
دریغا که تو را در بر ندارم
در زمان قبل از انقلاب اشعار سیاسی نیز سرودم که یکی از آنها که از همه مشهورتره و هنوز در اذهان مردم باقی مونده با عنوان "نه سر پیاز ،نه ته پیاز" است که به زبان عامیانه می باشد . بعد از انقلاب با شنیدن شعر شیون فومنی با عنوان "گاو" که از کدخدا صحبت می کرد و پدر من هم کدخدا بود منو تحت تاثیر قرار داد تا شعری در جواب آن شعر بسرایم به نام " حی علی خیر العمل". پس از 8-7 سال از سرودنش در شب شعری بمناسبت یادمان نیما یوشیج که از طرف دانشگاه آزاد تنکابن برگزار شده بود دعوت شدم و از آنجاییکه بنده شیون فومنی رو نمی شناختم ، در برابر وی شعرم را خواندم و مورد تشویق زیاد حضار و خود شیون قرار گرفتم ، و اون شعر سبب شد که علاقه وی‍ژه ای نسبت به شعرهای محلی پیدا کنم و بیشتر به سرودن اشعار محلی روی بیاورم.
**جناب آقای خلعتبری آیا اشعارتان چاپ هم شد ؟
*بله ، دو نوار پیردار 1و2 که خواننده آنها خودم هستم را منتشر کردم و کاست های 3 و4 آن نیز در دست تهیه است. به زودی برای منظم نمودن آثارم سایتی را هم راه اندازی خواهم نمود.
**تیراژ کاست ها چه تعداد بود؟
*تعداد 8000 نسخه رو با هزینه شخصی خودم تکثیر نمودم و علاوه بر آن ، مردم خودشان نیز تعداد زیادی کپی کردند . جا دارد تشکر کنم از جناب حجت الاسلام صفر قاسمی رئیس سابق اداره ارشاد رامسر که در تایید کاست ها کمک های زیادی به من کردند. 
**آیا عضویت در انجمن های شعر را نیز داشتید؟
*بله، عضو انجمن شعر تنکابن در زمان قبل از انقلاب و پس از آن ، در دوره ای هیئت مدیره انجمن شعر کتالم و در کنگره ی شعر در تهران نیز شرکت نمودم . به دلیل عضویت در انجمن شهر تنکابن و شرکت در شب شعرهای آنجا و تحصیل در شهرستان تنکابن به اشتباه در بعضی از کتابها نظیر" تاریخ جامع تنکابن" نوشته علامه و " ورزشکاران تنکابن" نوشته عبدالرحیمی منو تنکابنی معرفی کردند.
** جناب آقای خلعتبری یه کم در باره وی‍ژگی اشعارتون و نحوه انتخاب موضوعات توضیح دهید.
*موضوعات شعر من بیشتر برگرفته از طبیعت است که در قالب اجتماعی – سیاسی قرار دارد . به نظر من آن چیزی که در طبیعت قرار دارد از زایش تا مرگ با انسان برابری دارد . در کاست های پیر دار شعر کوه سماموس موجود است . من اعتقاد دارم کوه زمانی استوار است که خوشرویی داشته باشد . زمانی سرافراز است که به اجتماع محبت کند . هر کس به جامعه محبت نکند حتی اگر فکر کند به اندازه کوه هم هست باز استوار نیست . شاعر همش دنیا را ساده دوست دارد.سادگی و بی آلایشی را قبول دارم و غرور و خود پسندی را زوال می دانم . شخص مغرور بعد از کهولت می فهمد که مغرور است . شکم پرستی را قبول ندارم و شکم را دردسر اجتماع می دانم . کشتن و نابود کردن را قبول ندارم و همگی را متعلق به خدا می دانم.
**جناب آقای خلعتبری چه سخنی با مردم هم زبانتان دارید؟
*توصیه ام اینست که زبان مادری خود را هرگز فراموش نکنند ، با همین زبان می تونن اصالت خود را حفظ کنند . چون زبان این خطه پر از ضرب المثل ها ،زبانزدها و امثال و حکم است ، بنا بر این خیلی ارزشمند است . به همه دوستان تنکابن و رامسری توصیه می کنم برای احیاء زبان این خطه تلاش کنند.
**چه سخنی با مسئولین شهرستان خصوصا متولیان امور فرهنگی دارید؟
*حرفم اینه که کسانی که برای فرهنگ این مرزو بوم تلاش می کنند تا زمانی که زنده هستند مسئولین باید به فکرشان باشند و نه پس از مرگشان . هنرمندان و شاعران این خطه هیچ توقع و چشم داشتی ندارند جز ترویج فرهنگ غنی شان . توصیه می کنم دست هنرمندان را بگیرند تا تمام تمرکزشان در جهت اشاعه فرهنگ این منطقه باشد.مثلا وقتی شاعری اشعار خوبی می سراید نباید دغدغه ی چاپ و کارهای اداری و تامین هزینه اثرش را داشته باشد ، بلکه مسئولین باید با کمک مالی و پشتیبانی هنرمندان در جهت احیای فرهنگ این منطقه کوشا و سهیم باشند.
**حرف نگفته ای دارید؟
*من خودم را یک شاعر نامدار می دانم ولی نمی دانم چرا در بعضی از مجالس شعر منو دعوت نمی کنن.مثلا در همین جلسه بزرگداشت سلمان هراتی . در حالی که من خودم را هم تراز سلمان هراتی می دانم.
**شاه بیت اشعارتون؟
*تمام شعرهای من شاه بیت هستند ولی به شعر "حی علی خیرالعمل " نگاه ویژه ای دارم.
...شیون اهل فومن می درده مبتلایه
  درد زمانه دانه تا ظلمه کدخدایه
  ده ندانه می خبری کدخدایه ریکایه 
  نیدم وره روبرو تا وپیچم وی پایه...

نشست وبلاگ نویسان رامسری

...بعد از آنکه خبرنگاران رسانه های مکتوب رامسر گردهم آمدند و برای اولین بارشاید در کشور (شرکت تعاونی خبرنگاران آینده نگر شهرستان رامسر ) را به ثبت رساندند، این بار به همت جمعی از وبلاگ نویسان رامسر نشست صمیمی در این شهر برگزار نموده و تصمیمات خوبی اتخاذ نمودند.

سید کمال سیدی عضو شورای شهر و دارنده وبلاگ بهانه ای برای فردادر این نشست گفت: هدف اصلی همه ما هدفمند سازی فعالیت ها بوده و اینکه رامسر را بیشتر در فضای مجازی به دنیا معرفی نماییم،ما هم اینک نیروهای خوبی در بدنه دولت داریم و باید نهایت استفاده  رااز این فرصت ها ببریم، ما باید به نقطه اشتراک رسیده و دغدغه توسعه رامسر را داشته باشیم،مانور ما در رسانه های مجازی باید بیشتر شده و اطلاع رسانی ها به روز باشد،رامسر ازنظر کمی و کیفی در دنیای مجازی جزو شهرستانهای فعال استان مازندران است،ما علیرغم کثرت عقاید باید بر نقاط مشترک خود تاکید نماییم،به عقیده من آنهایی که در عرصه مجازی کار می نمایند کمتر ازافرادی که در تشکل های مردم نهاد فعال هستند نبوده و باید شما منابع خبری مطمن برای شهروندان باشید.

محمود رضا لطیمی که اخیرا موفق به ثبت سایت دریادیم  مجله خبری رامسر و تنکابن شده نیز طی سخنانی گفت:دریادیم تاکنون بازتاب دهنده همه صدا ها بوده و به عنوان پایگاه خبری منطقه به حاشیه نمی رود و از این پس از همه نخبگان و دلسوزان بهره خواهد برد ، وی هدف از حضور خود در این جلسه را اهمیت موضوع و آشنایی هرچه بیشتربا وبلاگ نویسان رامسر برشمرد.

ابولحسن طالشی دارنده وبلاگ فریاد رامسر نیز گفت: ما باید ایده توسعه رامسر داشته باشیم و کلان نگر بوده و دیدگاه تخریبی نداشته باشیم.وی در این نشسست انتصاب خود را به یکی از وبلاگهای رامسر تکذیب نمود.

محمد رضا بهرامی وبلاگ پوزخند نیز گفت:هر کدام از ما باید دست چند نفر وبلاگ نویس را گرفته و وارد این جمع نماییم،این نشست ها باید در جهت پیشرفت رامسر باشد، وی در عین حال از برخی سایتهای خبری شرق استان به علت معرفی نامناسب  حوزه های عملکرد شهرستانهای غرب مازندارن خصوصا رامسر انتقاد نمود.

عباس احمدی دارنده وبلاگ امتداد نیز گفت: وبلاگ نویسان رامسر هر کدام پرچمی برای معرفی هرچه بیشتر رامسر در فضای مجازی اند، رامسر شهری با وجاهت بین المللی است و همه آنهایی که در عرصه دنیای مجازی فعالند باید با دیدی وسیع در جهت احیای نام رامسردر وسعت جهانی بکوشند،وی با بیان آنکه قاطبه خبرنگاران رسانه های مکتوب در رامسر می کوشند در جهت تقویت گردشگری رامسر از ترسیم چهره ای مملو از اخبار ناخوشایند پرهیز نمایند باید به خاطر رامسر هرکدام از وبلاگها جایگاهی برای تقویت این شهر زیبا باشند که در منظر جهانی دلربایی دارد،وی در عین حال تاکید نمود نقدها باید منصفانه، مستند و همراه ارایه راهکار سازنده باشد.

در این نشست مقررگردیداز همه وبلاگ نویسان علاقمند در جلسه آتی که در اواخر اسفند برگزار می شود دعوت بعمل آید همچنین مقرر گردیدآقایان لطیمی، احمدی و بهرامی تا جلسه آتی پیگر امورمربوط به این نشست ها باشند.این نشست راس ساعت 15 عصر14/11/89 آغاز و تا دو ساعت به طول انجامید.

"امتداد"

نگاهی به روند تخریب پلاژها در رامسر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  شهرستان رامسربا مناظر زیبا و جاذبه های منحصر به فرد طبیعی،یکی از مناطق برتر کشور در طبیعت گردی و گردشگری محسوب می شود و سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.وجود کمترین فاصله بین کوه و دریا در سر تاسر کرانه ی دریای خزر ،آب گرم های معدنی ،جنگلها و بوستانهای بکر،وجود کوههای سر به فلک کشیده،صنایع دستی متنوع ،صدها مراکز اقامتی و تفریحی ،این منطقه را به قطب گردشگری در کشور مطرح کرده است. با این اوصاف می توان با دارا بودن این خصوصیات و امتیازات ویژه به نفع رونق اقتصادی منطقه و حتی کشور سود جست و لازم است برای چنین پیشرفتی برنامه ریزی اصولی ،بنیادین،دراز مدت و پایدار در جهت پیشبرد اهداف توسعه ی گردشگری شهرستان در نظر گرفت.               
پلاژهای شهرستان به علت نزدیکی دریا با شهر و داشتن چشم اندازهای منحصر به فرد و داشتن قهوه خانه ی سنتی ،مکانهای قایق سواری ،شنا،سالن تیر اندازی ،مکانهایی برای اسب سواری و... نقش عمده ای در جذب توریست در شهرستان را ایفا می کنند.اگر پلاژهای لیدو ،توسکا سرا و شهرداری را از نظر بگذرانیم ،با یک حساب سر انگشتی در می یابیم که بیش از 100 خانواده چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم با خدمات رسانی به گردشگران منبع درآمدی برای خود به وجود آورده اند،ولی متاسفانه شهرداری بخش مرکزی رامسر مدتها قبل به بهانه ی مرمت و بازسازی اصولی ومهندسی ،پلاژ لیدو را تخریب نموده و علاوه بر آجر نمودن نان حداقل
60-50 خانواده های شهرستان باعث شده که قسمتی از زیباییهای این منطقه بسان یک چشم انسان ناقص شود و به هدر رفتن ملیون ها تومان سرمایه منجر شود .با توجه به اینکه ایام تعطیلات نوروز و تعطیلات متعاقب آن باعث سراریز شدن مسافران و گردشگران به این شهرستان می شود هیچ اقدامی جهت تسریع در روند بازسازی این پلاژننموده است.با این وجود همین برنامه را نیز برای پلاژ توسکا سرا در نظر گرفته است و آنرا در آستانه تخریب قرار داده است.در گفتگویی که با غرفه دارن این پلاژ داشتم و با توجه به اینکه آنها سالیان متمادی اداره این مکان تفریحی را نیز بر عهده داشته اند ،به این مسئله معترض و گلایه مند بودند که اگر شهرداری برنامه ای برای تخریب این مکانهای تفریحی دارد سرعت بازسازی این مناطق را نیز در دستور کار خود قرار دهد تا باعث نشود که این مکان علاوه بر اینکه ممر درامد افراد زیادی است باعث کاسته شدن زیباییهای منطقه گردد.بدینسان انتظار می رود شهرداری و مسئولین ذیربط بهترین و عاقلانه ترین روش را برای تخریب این مکانها در نظر گیرد.