پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

کسری های موسسه آموزشی کسری رامسر!!!

کسری های موسسه آموزشی کسری رامسر!!!


اختصاصی موج شمال:فضای آموزش عالی کشور در سالهای اخیر شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. سیاست های دولت در چارچوب قانون برنامه چهارم توسعه کشور مبنی بر افزایش ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به منظور حذف و یا تسهیل آزمون ورودی دانشگاه ها، نتایجی همچون پذیرش دانشجویان فراگیر و نوبت دوم در دانشگاههای دولتی ، گسترش قابل توجه دانشگاه های غیر انتفاعی و جامع علمی و کاربردی ، دو برابر شدن ظرفیت پذیرش دانشگاه پیام نور و سرانجام اعطای مجوز فعالیت به بیش از سیصد مؤسسه آموزش عالی در سال های اخیر را به همراه داشته است که در این میان گاهی نهادهای متولی با اغماض و تساهل بیش از اندازه ، شرایط را به گونه ای فراهم می نمایند که در برخی از شهرها شاهد اعطای مجوزبرای برخی موسساتی هستیم که فعالیتهای خود را در فضاهایی انجام می دهند که شاید قابلیتها و امکانات یک مدرسه و یا آموزشگاه علمی را ندارند که بی توجهی و عدم نظارت شایسته بر چنین موسساتی شاید به نوعی اجحاف در حق دانشجویانی باشد که برای ارتقاء سطح علمی خود با پرداخت هزینه هایی در چنین موسساتی به تحصیل مشغولندتا در آینده ای نه چندان دور منشاء خدمت به همنوعان خود باشند. اینجاست که ایجاب می کند مسئولین شهرستانی ،استانی و وزارت علوم جهت احقاق حق دانشجویان که شهریه پرداخت می نمایند و اولیائشان با هزاران امید فرزندانشان را جهت تعلیم و تحصیل روانه چنین موسساتی می نمایند وظایف نظارتی خود را ایفا نمایند.

نقش ویژه مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی در ارائه خدمات آموزشی و پیشبرد اهداف نظام آموزشی کشورما را بر آن داشت که به بررسی اجمالی وضعیت فعلی یکی از این نوع موسسات آموزشی در شهرستان رامسر بپردازیم.مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کسری رامسر به عنوان نمونه ای ازاینگونه موسسات آموزشی است که ابتدا جهت کسب حداقل اطلاعات ، به سایت رسمی این موسسه مراجعه نمودیم اما متاسفانه نتوانستیم اطلاعات مفید و دقیقی از زمان شروع فعالیت موسسه ،اعضای هیئت موسس ، اعضای هیئت علمی و...به دست بیاوریم که به ناچار به سایر منابع و افراد مطلع رجوع نمودیم تا امکان ارزیابی بهتر از کم و کیف این موسسه را داشته باشیم.

بنابر اعلام منابع مطلع ، هیات موسس موسسه کسری می بایست جهت اخذ مجوز لازم از وزارت آموزش عالی و در راستای سیاستهای این وزارت خانه ،طرح جامع تاسیس خود بر مبنای حداقل 250 دانشجو و مبلغ سرانه 5 میلیون ریال برای هر دانشجو را ارائه نماید که هیات موسس توانست با راهنمایی مسئولین وقت ، نظر یکی از علاقمندان بومی به فعالیت های آموزشی را به خود جلب کرده و با ارائه اسناد ملکی فرد مذکوربه وزارت علوم ، شرایط اولیه مجوز راه اندازی موسسه و اخذ رشته ها را در شهرستان رامسر را فراهم نماید و از آن زمان تاکنون بیش از سال است که این موسسه به فعالیتهای خود ادامه می دهد و تعداد دانشجویان خود را تا قریب به 1200 دانشجو افزایش داده است اما در این میان با پرسشهای متعددی مواجه شدیم.پرسشهایی از این دست که:

-آیا بخشنامه دفتر گسترش آموزش عالی مبنی بر اینکه مساحت ساختمان معرفی شده برای موسسه باید دست کم 2000 متر مربع باشد ، رعایت شده است؟

- ساختمان اداری این موسسه در کوچه ارشاد تا چه اندازه شبیه به ساختمان مستقل و تک کاربره با هیچ نوع فعالیت دیگردر آن ومنبطق با ضوابط می باشد؟

-آیا ساختمان آموزشی محل برگزاری کلاس ها که قبلا برای دبیرستان ساخته شده بود با معیارهای مورد نظر وزارت آموزش عالی همخوانی دارد؟ و یا وقتی وزارت خانه ای چون آموزش و پرورش ، برای تامین فضای آموزشی حساسیت به خرج می دهد،آیا متراژکلاسهای این موسسه، مناسب با کلاس های دانشگاهی و استاندارد وزارت علوم هست؟

- با توجه به اینکه داشتن کتابخانه مجهز به کتاب ،مجله و سایر منابع اطلاعاتی با نوع فعالیت آموزشی موسسه ازالزامات چنین موسساتی است واکثررشته های این موسسه عموماً فنی -مهندسی هستند،آیا موسسه از کتابخانه مجهز و غنی برخوردار هست واساتید و دانشجویان به کتابهای تخصصی دسترسی دارند؟

-- این موسسه تا چه اندازه از داشتن مرکز رایانه ،آزمایشگاه ،کارگاه تجهیز شده و نرم افزارهای کمک آموزشی متناسب با نوع فعالیت آموزشی ،تخصیص فضای مناسب برای نمازخانه خواهران و برادران به طور جداگانه،تخصیص فضای اداری مناسب و تجهیز شده برای پذیرش دانشجویان ،مشاوره ،اتاق مدرسان ،بخش اداری و...بهره مند است؟

-با توجه به اینکه تعداد دانشجویان این موسسه به مرز 1200 نفر رسیده،آیا سرانه آموزشی فعلی با استانداردهای پذیرفته شده وزارت علوم مطابقت دارد؟ آیا جذب دانشجو با این فضای آموزشی فعلی موسسه ، دانشجویان این موسسه در استفاده از خدمات آموزشی و رفاهی با مضیقه روبرو نمی کند؟ فضای آموزشی فعلی براستی چند درصد از فضای آموزشی مورد نیاز قریب به 1200 دانشجو را تامین می کند؟

-آیا درست است که رئیس این موسسه که بنا به اطلاع واصله مقیم تهران می باشد، جهت رتق و فتق امور موسسه ،به صورت تمام وقت در شهرستان و موسسه حضور ندارد و فقط هر از چند گاهی آن هم به ندرت در محل موسسه حضور می یابد که در چنین شرایطی آیا به امور دانشجویان از این حیث لطمه ای وارد نمی شود؟

-آیا صحت دارد که موسسه با داشتن 24 رشته یعنی 2 رشته کارشناسی ارشد ،14 رشته کارشناسی پیوسته ونا پیوسته و 8 رشته کاردانی ، فاقد عضو هیئت علمی استادیار تمام وقت با مدرک دکتری می باشد؟! و اکثر اعضای هیئت علمی فقط با حکم هیئت علمی داخلی با مدرک کارشناسی ارشد و مربی می باشند که مراحل اداری آن را در وزارت علوم نهایی نکرده اند.

-آیا امکانات آزمایشگاه به ویژه برای دانشجویان رشته برق و آزمایشگاه خاک و بتن و دانشجویان رشته عمران و ساختمان و امکانات آتلیه نقشه کشی برای دانشجویان رشته معماری و امکانات سایت مجهز برای دانشجویان رشته کامپیوتر مناسب و مطلوب هست و پاسخگوی نیازهای دانشجویان می باشد؟.

-تعدد و پراکندگی ساختمان های اداری و آموزشی موسسه در سه ناحیه مختلف شهر آیا باعث سرگردانی و نا امنی دانشجویان و خانواده های آنان وکاهش فعالیت های مفید موسسه نمی شود؟ مثلاً آیا ساختمان مرکزی موسسه که در مرکز شهر و در کوچه باریک ارشاد و بدون پارکینگ در یک ساختمان قدیمی مسکونی با سه درب ورودی که پایین آن آرایشگاه زنانه و خیاطی مردانه وزنانه قرار دارد؟ و عمده فعالیت های اداری دانشجویان در بخش های آموزشی ،پژوهشی ،دانشجویی و فرهنگی در آن انجام می شود، آیا مجوز لازم از مراجع ذی صلاح از جمله دفتر نظارت وزارت علوم و اداره اماکن عمومی را دارد ؟

-چرا در مراسم کلنگ زنی احداث ساختمان موسسه که می تواند مایه خرسندی مردم و مسئولین باشد ،هیچ یک از مسئولان ارشد شهرستانی اعم از امام جمعه،فرماندار وشهردار و بسیاری از مسئولینی که معمولاً در چنین مراسماتی حضور پر رنگ دارند دیده نمی شوند و این کلنگ زنی با حضور بیشتر،مسئولین و کارکنان موسسه برگزار شد؟! آیا صحت دارد که زمین خریداری شده توسط مسئولین وقت برای احداث ساختمان موسسه در بلوار آیت الله کاشانی در داخل طرح تفصیلی و گذر خیابان 20 متری بوده و امکان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری برای ملک یاد شده و در نتیجه عدم امکان ساخت و سازی در آن وجود ندارد و مسئولین ارشد شهرستان هم به همین دلیل در این مراسم شرکت نکردند؟اگر چنین چیزی صحت داشته باشد به چه دلیل متولیان این موسسه بدون اخذ مجوز از شهرداری درچنین زمینی که در طرح خیابان بوده مراسم کلنگ زنی برپا داشته اند؟ آیا این شائبه ایجاد نمی گردد که آنها اهداف دیگری را دنبال می کنند وبه دنبال آنند که وزارت علوم را باز هم برای مدت کوتاهی قانع کنند تا امتیازاتی را برای ادامه فعالیت خود اخذ نمایند؟و در کنار این موارد آیا درست است که رئیس وقت موسسه با همکاری برخی از عوامل هیئت موسس زمین مذکور را به نام شرکت تعاونی "طلوع کسری رامسر"سند زدند و بر خلاف مصوبه هیئت امنا که با حضور نماینده وزارت علوم و استانداری بوده و تاکید بر این داشته که زمین خریداری شده در بلوار کاشانی می بایست به نام موسسه آموزش عالی کسری سند زده می شد، عمل کردند؟ و...

شاید پاسخگویی به این پرسشها اندکی از ابهامات موجود در نحوه اداره و فعالیت این موسسه آموزشی را مرتفع نماید چرا که دانشجویان بویژه فارغ التحصیلان مقطع کاردانی در دانشگاه های دیگر که در مقطع کارشناسی یا بالاتر در این موسسه قبول می شوند، توقع امکانات آموزشی بیشتری دارند و وقتی وارد چنین محیط هایی می شوند انتظار دارند که در این مراکز آموزشی ، شان دانشگاه و دانشجو رعایت شود و حداقل امکانات استاندارد مورد نیاز تامین شود.

نظرات 6 + ارسال نظر
ایرانی 1393/12/23 ساعت 01:48 ق.ظ

مشکل از وزارت علوم است که به هر کس اجازه ومجوز فعالیت دانشگاهی بدون پشتوانه مالی واعتباری داده ومی دهد.
اگراین موضوع نظام داشت اکنون شهر رامسر با مشکل آموزش عالی غیر انتفاعی مواجه نبود.وکارکنان این قبیل موسسات در بلاتکلیفی بودن یا نبودن بسر نمی بردند!

رامسر 1393/12/15 ساعت 09:29 ب.ظ

موسسات آموزشی واحد های دانشگاهی باید فردی بسان دکتر ابراهیم حلاجیان داشته باشند

سردار سازندگی دانشگاه آزاد منطقه 3 کشور

رامسری 1393/12/15 ساعت 05:23 ب.ظ

قابل توجه اصحاب رسانه :شهامت وجسارت را از بهرامی بیاموزید.

شاکی ارشادی 1393/12/14 ساعت 02:54 ب.ظ

کی به اینا اجازه داد که تو این کوچه یکطرفه و به این باریکی دانشگاه بزنند؟!هر روز تو این کوچه سر پارک افتضاح ماشینها شاهد دعوا هستیم.شهرداری رامسر که برای هر واحد پارکینگ مسکونی چندین میلیون تومان داره مردم رو جریمه میکنه، چطور به این مجموعه آموزشی با این تعداد دانشجو که بایستی چندین پارکینگ رو داشته باشه ولی یک عدد پارکینگ هم حتی واسه خود کارمنداش هم نداره، اجازه فعالیت رو داده؟؟؟!!

با سلام من با موضوع |: اعضاء شورای اسلامی شهر رامسر ، لطفاً پاسخ بدهید !! بروزم .

رامسری 1393/12/13 ساعت 02:25 ب.ظ

همچین موسسه ای با این همه کسری همان خوب که منحی بشه یا حداقل با موسسات دیگه تجمیع بشه.
چون با این وضعیت به هرچیزی شباهت داره بجز موسسه اموزش عالی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.