شهروند گرامی
با سلام و ادب
چنانچه شما از نحوه ارائه خدمات وزارتخانه، اداره، شرکت دولتی یا موسسه مأمور به خدمت عمومی در زمینههای نقض قوانین، عدم انجام وظیفه، اطاله رسیدگی، عدم پاسخگویی یا ضعف در ارائه خدمات شکایتی داشته و شخصا ذینفع آن بوده و از این سازمان خواهان رسیدگی برای احقاق حق خود باشید و یا به عنوان یک شهروند آگاه با حس مسوولیت اجتماعی از سو جریان اداری نظیر تضییع اموال عمومی، دولتی، منابع طبیعی و محیط زیست، وجود فساد و جرم و یا دیگر تخلفات اداری اطلاعاتی دارید، میتوانید شکایت و یا اطلاعات خود از این گونه سو جریانات را با توجه و رعایت نکات زیر به سامانه ملی رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور ارسال نمایید
ایرانیان مقیم خارج از کشور برای آگاهی از چگونگی تعیین نام دستگاه اصلی هر یک از دفاتر نمایندگی دستگاههای اداری در خارج از کشور اینجا را کلیک نمایند.
ضمنا در صورتی که از نحوه رسیدگی و رفتار بازرسان اعزامی سازمان بازرسی کل کشور و یا از عملکرد ادارات کل استانی و یا ستادی این سازمان شکایتی داشته و یا از سو جریانی در این سازمان اطلاعاتی دارید، میتوانید از طریق همین سامانه شکایت و یا گزارش خود را برای مسوولین ذیربط در سازمان ارسال نمایید.
پیش از تنظیم و ارسال شکایت و یا گزارش از سو جریان اداری به نکات زیر توجه فرمایید:
وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در وزارتخانهها، دستگاههای دولتی و عمومی و شرکتهای دولتی و موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی و به طور کلی دستگاههای اجرایی کشور است. بنابراین رسیدگی به شکایات، خارج از حوزههای مذکور و موضوعات زیر در صلاحیت این سازمان نیست نظیر؛
الف: رسیدگی به دعاوی بین اشخاص حقیقی و حقوقی که برای احقاق حقوق آنان مرجع دادگستری تعیین شده است مگر موضوعاتی که بیانگر نقض قانون یا سوء جریان اداری باشد؛
ب: بررسی و تجدیدنظر نسبت به آرا مراجع قضایی؛
ج: شکایت از قضات دادسرا و دادگاههای دادگستری ( برابر ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و تبصره 3 ماده 8 آیین نامه اجرایی آن رسیدگی به عملکرد حوزه های ستادی قوه قضاییه در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور نمی باشد.)
برای آگاهی از برخی مصادیق عدم صلاحیت رسیدگی سازمان بازرسی کل کشور اینجا کلیک کنید و برای آگاهی از برخی صلاحیتهای سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به شکایات اینجا کلیک کنید.
چند توصیه
· در صورتی که قبلاً شکایتی به سازمان بازرسی کل کشور ارسال نمودهاید و پرونده شما در حال رسیدگی است و یا گزارشی از سو جریان اداری ارایه نموده اید، از ارسال مجدد شکایت یا گزارش خودداری نمایید. ضمناً پیگیری شکایتهای خارج از این سامانه که قبلاً به سازمان ارسال شده است از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با تلفن 136 امکانپذیر است.
· به شکایتهایی که قبلاً به سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده است و مجدداً از این طریق ارسال میشود ، رسیدگی نخواهد شد.
· شکایتهایی که دارای اطلاعات ناقص و یا نادرست بوده و یا مشخصات شاکی ناقص و یا هویت وی احراز نشود، رسیدگی نخواهد شد.
· اکیداً درخواست میگردد شکایت خود در چند موضوع را در یک شکایت نامه ارسال نکنید. به عبارتی دیگر در صورتی که از یک دستگاه و یا چند دستگاه در یک موضوع و یا در چند موضوع شکایت دارید؛ برای هر یک از دستگاهها و برای هر یک از موضوعات یک فرم شکایت تنظیم و ارسال نمایید.
· در صورتی که جمعی از اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا یک شخص حقوقی به ثبت شکایت در سامانه تمایل دارد باید مشخصات یک فرد حقیقی به نمایندگی از اشخاص در فرم شکایت درج شود؛ در غیر این صورت به شکایت رسیدگی نمیشود.
· مسوولیت قانونی مطالب اظهارشده بر عهده شاکی خواهد بود.
· تکمیل اطلاعات برای فیلدهای ستارهدار اجباری است.
· متن شکایت خود را حداکثر در 1500 کلمه معادل تقریبی 3 صفحه A4 تنظیم نمایید.
· باتوجه به محدودیت زمانی درنظر گرفتهشده برای ایجاد ارتباط با سرور درفضای اینترنت به هنگاه ورود اطلاعات، شایسته است در ابتدا متن شکایت خود را خارج از این سیستم تایپ نموده و به هنگام تکمیل اطلاعات شکایت نامه خود، آن را در محل متن شکایت کپی نمایید.
· کسانی که امکان استفاده مستقیم از این سامانه را ندارند، با تماس با تلفن 136 در مراکز استان میتوانند از خدمات اپراتوری سازمان بازرسی کل کشور بهرهمند شوند.
روش تنظیم و ارسال شکایت
شکایت باید متضمن هویت کامل، نشانی، کد ملی و کد پستی شاکی همراه با دلایل باشد. اتباع خارجی برای ارایه شکایات خود به سازمان بازرسی کل کشور و یا ادارات کل استانی سازمان مراجعه نمایند. پس از وارد کردن مشخصات دستگاه و متن شکایت خود و دیگر اطلاعات مورد نیاز در سامانه، از سوی سیستم یک شماره پیگیری برای شما صادر میشود که به وسیله آن میتوانید در همین سامانه و در هر لحظه از مرحله رسیدگی به شکایت خود در سازمان بازرسی آگاهی کسب نمایید. در نگهداری و عدم افشای این شماره به دیگران توجه نمایید. در صورت ارسال اعلامیه و یا گزارش از سو جریان اداری شماره پیگیری در اختیار قرار نمیگیرد.
شما میتوانید از روشهای ذیل برای ارسال شکایات خود استفاده نمایید:
· مراجعه به پایگاه اطلاعرسانی سازمان بازرسی کل کشور و یا پایگاه اطلاعرسانی دفاتر سازمان در مراکز استانها و انتخاب گزینه «سامانه ملی رسیدگی به شکایات و اعلامات» و تکمیل اطلاعات فرم مربوط.
· تماس تلفنی با مرکز 136 در مراکز استان در سراسر کشور؛ در صورت تماس با شماره 136 همکاران ما در این مرکز شکایت و یا اعلام شما را دریافت و در سامانه ملی رسیدگی به شکایات و اعلامات ثبت و شماره پیگیری شما (در صورت ارایه شکایات) و همچنین دیگر اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار میدهند. در صورتی که شاکیان محترم به شبکه جهانی اینترنت دسترسی نداشته باشند میتوانند از طریق تماس با شماره تلفن 136 از آخرین وضعیت شکایت خود خبرگیری نمایند.
برای ارسال شکایت (مواردی که شخصا ذینفع آن بوده و از این سازمان خواهان رسیدگی برای احقاق حق خود میباشید)اینجا و برای اعلام هر گونه سوء جریان اداری(به عنوان یک شهروند آگاه با حس مسوولیت اجتماعی) اینجا کلیک کنید.
قصه ی پرغصه ی دخترک دانش آموز رامسری !چه کسی مسئول است؟
این مطلب به زودی در وبلاگ اربه کله منتشر می شود