پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

تعریض “جاده ی” به نام جواهرده به کام که ؟

جلیل پورمنصوری /وبلاگ بابران :چندسالی است که تحت عنوان تعریض جاده زیبا سرسبزجنگلی جواهرده رامسرو در راستای حمایت از گردشگری به جان جاده ییلاقی جواهرده افتادند ، در وهله اول نشان از حسن نیت مجریان و پیمانکار آن دارد ، ولی کنکاش و پیگیری از  کارشناسان سازمانها و نهادهای درگیردر حوزه های گردشگری ، راه ،  منابع طبیعی کارشناسان علوم جغرافیا  متوجه نوعی رفتارهای ضد قانونی از قرارداد اولیه از پیمانکارتا اثرات تخربیی زیست ومحیطی را به شما یادآور می گردند. کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری ، راه و ترابری ، منابع طبیعی و کارشناس ارشد جغرافیا شما را بااین سوال مواجه می سازنند:

  تا چه حد جواهرده  ظرفیت پذیرش گردشگر دارد؟این طرح غیر توجیهی چگونه شده است تااین حد برای مسئولین  امر  توجیه پذیر گردید؟

 

 

  خود کارشناسان اینگونه  تحلیل و پاسخ  می دهند :چنانچه منطق و دیدگاه  خود براین بگذاریم که در پیک مسافر محلی و گردشگر  روزانه بیست هزار نفر باشد از نظر کارشناسان فنی ،با برداشتن حداکثر در 5 نقطه از پیچهای سنگی  تصادفات احتمالی به صفر از منظر وجود پیچ های تند می رسد ضمن که با بهره گیری از آینه های محدب و معقر  می تواند باعث افزایش دید رانندگان و کاهش تصادفات احتمالی گردد.

روزهای پیک  گردشگری در سال چند روزمی باشد؟ سه روز تا پنج روز

راههای پیش بین در این روزها کدامند؟ استقرار  نیرو های راهنمایی رانندگی ، افزایش علایم هشدار دهنده و تابلوی های راهنمایی ، بدلیل تردد زیاد وسایل نقلیه سرعت ها وسایل نقلیه بطورطبیعی در سطح مطمئنه می باشد. وجود همان درختان زیبا سرسبز اطراف جاده که امروز به یمن تجاوز بی رویه کوهی از تراشه های سنگی چشمان گردشگران را زخم می زند ، می توانست در فرهنگ سازی رعایت سرعت مطمئنه رانندگی کمک کار باشد.

  اما از منظر کارشناسان فنی اداره راه وترابری و منابع طبیعی برداشتهای فعلی فاقد مجوز قانونی بوده و پیمانکار با مجوز شفاهی و براساس به اصطلاح من پشت شما هستم ! شما هاکارخودتون رابکنید! اقدام به تجاوز حتی از توافق اولیه را دارند؟ کارشناسان معتقدند پیمانکارضمن نداشتن مجوزهای قانونی ، از لحاظ فنی برداشت های تاکنون انجام داده است  غیر اصولی بوده و بیش از حد مجاز به عمق جنگل و منابع طبیعی دست اندازی کرده است.   

  از نظر کارشناسان برداشت می بایست در قطعه اول حتی باهمان مجوز اولیه به اتمام می رسید وپس از تأیید از طرف کارشناسان فنی نهادها و سازمان مرتبط به قطعه دیگر رجوع داده می شد.

  از نظر کارشناسان  سطح برداشت چه به جهت ورود به عمق و ارتفاع غیر کارشناسی بوده، می بایست برای امکان بهسازی طبیعی ، کاهش رانش و ریزش سنگها ، حتی این برداشت غیرقانونی  به صورت پلکانی بوده تا از عواقب بعدی از ناشی از بارانهای تند حداقل خسارتها متوجه جاده و صاحبان و مالکان زمینهای پایین وبالادستی گردد.

مطالعه درسوابق  پایان نامه  دانشجویان کارشناسی ارشد  پیش از فعالیتها نشان می دهد رانش دقیقاً در موقعیت های  فعلی بسیار زیاده می باشد.[1]

کارشناسان می پرسند تا که؟ دیدگاههای کارشناسان فنی بدین گونه به سخره گرفته شود؟ چرا امنیت شغلی و سازمانی کارشناسان دلسوز را با فشار های خارج سازمان، آنان را وادار به سکوت می کنند؟ آیا القای تفکر ضد علمی به صرف علاقه به پیشرفت با نگاه غیر کارشناسی و فنی از طرف یک مسئول بلند پایه تجاوز به حریم ارزشمند دانشمندان این جامعه نیست ؟آیا جواهرده بدلیل همین جاده بکر مورد توجه گردشگران نبوده است ؟که امروز آنان به دغدغه گردشگران آنان را ازیک منظر طبیعی محروم می سازند؟

  آیا نسبت به رانش زمین تدبیر اندیشه شده است ؟ آیا نسبت به ویژگیهای مناطق مورد نظر کارشناسی شده است ؟ دراین راستای بایستی به این نکته توجه شود که بدلیل رسوبات دوران دوم زمین شناسی از نوع سازند شمشک و وجود سنگهای شل خطرات ناشی از ریزش سنگها و رانش توده ای خاک را بیش از پیش افزایش خواهد داد به علت وجود اینگونه سنگها حتی با کو چکترین زمین لرزه اثرات تخریبی زیاد ی را بر محیط زیست وارد خواهد کرد

  نکته دیگر اینکه با عریان کردن سطح پوششی سنگ بازسازی آن به علت افزایش شیب ناشی از برداشت غیر اصولی دهها سال و حتی شاید بازسازی طبیعی غیرممکن گردد.

با برداشت پایه منطقه شیب  دار حفاظت سنگ و خاک ناپایدار شده و تخریبهای بعدی در سالهای آتی دور انتظار نبوده چرا که همه شرایط ( نوع خاک ؛ میزان بارش ، گسلها ؛ نوع سنگ و در بعضی از موقعیت مکانی شیب زمین شناسی ) حوضه صفارود وجود دارد.

با برداشت آبشار زیر روستای پس کلایه در دراز مدت زمینهای کشاورزی بالادست را که رانش های همراه خواهد داشت که اثرات مالی و جانی نیززیادی  برآن مترتب خواهدبود.

با برداشت مناطق به ویژه در مکانی های ریزش باران  بیش از 1000 میلی متر می باشد درصورت وقوع بارش شدید خاک ناشی از برداشتها وارد رودخانه صفارود نموده و در افزایش بارجامد رود در زمان طغیان شده و قدرت درهم کوبندگی آب را افزایش و موجب تخریب بستر و حاشیه رودخانه خواهد شد . که نمونه آن در 23 تیرماه 1391 اتفاق افتادکه به گفته روستا ئیان سالمند تاکنون چنین وضعیتی را دریک بارش کوتاه مدت شاهد نبودند.http://www.javaherde.com/images/stories/1390/6/DSC07803.JPG

یکی ازاساتید آگاه و فارغ التحصیل از دانشگاههای اروپایی اذعان می دارد هرگونه جاده سازی در مناطق جنگلی صرفاً با مجوز کارشناسان  جنگلداری به دلیل جلوگیری از تخریب اکولوژی ممکن و مقدور می گردد واحد های درسی زیادی در مبحث راهسازی بدلیل حساسیت منابع طبیعی در سطح جهان در این خصوص می گذرانند  نه توسط مهندسین عمران .(رانش جاده جنگلی اشکته چال ( دره بابران ) بدلیل برداشت های غیراصولی و خارج از تعهدات اولیه کارشناسی شده بوده است . )

بررسی های میدانی در  موقعیت های برداشت شده حاکی از آن است بدلیل برداشت های غیر اصولی   شیب زمین شناسی  وشیب توپوگرافی برهم منطبق بوده  که این امر رانش زمین را صد درصد می کند.

حتی در بعضی از موقعیت ها شیب زمین شناسی مخالف شیب توپوگرافی می باشد .به ظاهر رانش ظاهری برآن متصور نمی باشد ولی در یک  زلزله کوچک زیر سنگها سست گردیده ورانش توده ای اتفاق خواهد افتاد.

بدلیل برداشت های بی رویه و رسیدن به خاکهای رسی ،که این نوع خاک بطور طبیعی سست و قدرت آبگیری آن زیاده بوده؛ متعاقب آبگیری منجر  تورم  بالا آمدن خاک وسستی زمین باقدرت تخریبی بالایی را به خود گرفته باعث رانش های ناگهانی  به سمت جاده می گردد/ که تخریب جانی و مالی آن نیز در این شیوه برداشت نادیده انگاشته شده است /

نظرات 3 + ارسال نظر
نظر شمشادی 1392/06/01 ساعت 11:15 ق.ظ

سلام
منم با اقای پورمنصوری موافقم
آقای مسئولین مربوط اگر خودشان یک روز خودشان رانندگی را بر عهده بگیرند متوجه خواهند شد که چه خطراتی رانندگان را در مسیر تخریب شده یا به اصطلاح تعریض شده تهدید می کند .
اصلا در مسیر جاده جواهرده آقایان موقع رفت وآمدبیدار هستند ........

کتالمی 1392/05/31 ساعت 11:23 ب.ظ

آقای بهرامی میشه در مورد پارک ساحلی میان هاله که کلی هم سر و صدا داشت ولی هنوزم از احداثش خبری نیست گزارش تهیه کنید؟ممنون میشم

سلام
چشم
در روزهای آینده پیگیر موضوع می شم

محسن پناهی 1392/05/31 ساعت 01:07 ق.ظ

متن جالبی بود.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.