پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

خسرو نجفی :بستر سرمایه گذاری در کشور آماده است

برای این پروژه در سال 1379 درخواست مجوز دادیم. و در تاریخ 28/12/85 توانستیم پروانه بگیریم. سال 86 شروع به کار نمودیم ودر سال 87  فاز یک این پروژه به بهره برداری رسید. انگیزه ویژه ی برای شروع و پایان این پروژه در کل خانواده وجود داشت. اما وقتی کار را شروع کردیم، دیدیم از تکنیکی که دنیا به کار می برد، بسیار فاصله داریم. لذا با انجام مطالعات و تحقیقات، سعی کردیم این حداقل پروژه را به روز کنیم. با به روز شدن این پروژه با تلاش همه دست اندرکاران تله کابین رامسر، به عنوان کارآفرین برتر کشور معرفی شد.

کارآفرینی را موتور تحول و توسعه اقتصاد، فرهنگ و جامعه تعریف کرده اند. رشد و فراگیری این پدیده می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر شود. کارآفرینی فرآیندی است که طی آن فرد کارآفرین با ارائه ایده و فکر جدید ایجاد کسب و کار و با قبول مخاطره و تحمل ریسک، محصول و خدمت جدید را ارائه می کند. این فرآیند با شناسایی فرصتهای اقتصادی به ایجاد شرکتهای جدید و کسب و کارهای نوآور و رشد یابنده برای بهره برداری از فرصتهای شناسایی شده پرداخته که در نتیجه آن کالا ها و خدمات جدیدی عرضه می شود.

امروزه مقوله توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک به‌عنوان اهرم توسعه اقتصادی در اکثر کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. این مبحث به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه اهمیت ویژه‌ای یافته است.

آقای خسرو نجفی مدیر عامل شرکت تله کابین رامسر، از جمله کارآفرینان موفق کشور هستند که تاکنون به عنوان کارآفرینان برتر کشور در بخش های مختلف کارآفرینی جوایز متعددی دریافت داشته اند. به همین منظور گفتگوی ویژه ای با ایشان بعمل آورده شد(منبع : ماهنامه مدیریت جهانگردی )، که در پی می آید.   

 

جناب آقای نجفی هنگامی که به فعالیت های بسیاری از فعالان حوزه های گردشگری تمرکز می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری هنوز با شیوه های سنتی به اداره بنگاههای خود پرداخته و از شیوه های نوین نیز فاصله دارند. در این بین مجموعه ای همچون تله کابین رامسر ایجاد می شود، و بهره برداری از پتانسیل ها در راستای توسعه و اشتغال را نشان می دهد. شما چگونه این مسیر را طی نموده اید؟

همیشه در صحبت هایم می گویم هر کشوری را مردم آن کشور باید بسازند یک ایرانی باید ایران را بسازد ما نباید انتظار داشته باشیم دیگران بیایند و برای ما کاری انجام دهند. امروز در کشور بستر برای سرمایه گذاری آماده است و دولت حمایت لازم را می نماید. دیگر مانند گذشته نیست. برای این پروژه در سال 1379 درخواست مجوز دادیم. و در تاریخ 28/12/85 توانستیم پروانه بگیریم. سال 86 شروع به کار نمودیم ودر سال 87  فاز یک این پروژه به بهره برداری رسید. انگیزه ویژه ی برای شروع و پایان این پروژه در کل خانواده وجود داشت. اما وقتی کار را شروع کردیم، دیدیم از تکنیکی که دنیا به کار می برد، بسیار فاصله داریم. لذا با انجام مطالعات و تحقیقات، سعی کردیم این حداقل پروژه را به روز کنیم. با به روز شدن این پروژه با تلاش همه دست اندرکاران تله کابین رامسر، به عنوان کارآفرین برتر کشور معرفی شد.

خوشبختانه اکنون در شرایطی قرار داریم که دولت از سرمایه گذار حمایت کرده و در صورت نیاز زمین های منابع طبیعی زیادی را نیز در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد. برای دریافت وام نیز تسهیلات خوبی فراهم می کند. اما اگر با وجود این فرصت سرمایه گذار نتواند استفاده مفیدی برای پیشبرد پروژه خود انجام دهد، دیگر دولت مقصر نیست. به نظر من دولت بهتر است زمان بهره برداری از سرمایه گذاری در ملکی که دولت در اختیار او قرار می دهد را مشخص نماید و درصورتیکه سرمایه گذار نتواند تسهیلات دریافتی را به بهره برداری برساند، زمین را آزاد نماید. این بهترین راه است. چون هم از منابع ملی استفاده شده و هم سرمایه گذار از منابع، استفاده مفید برده است. با توجه به شرایط فوق امروز دولت از کسانی که کننده کار هستند و توانایی خود را در اجرای پروژه های توسعه نشان داده اند، برای سرمایه گذاری های مجدد، دعوت بعمل می آورد. بطوری که اکنون خود ما با پیشنهادات زیادی از دیگر استان ها برای تکرار پروژه تله کابین رامسر روبرو هستیم. 

دولت در واقع ملت است. ما دولت را تشکیل می دهیم. همه چیز بستگی به این دارد که چگونه نگاه کنیم. اگر احساس ما این باشد که این کشور مال ماست، منابع طبیعی ومحیط زیست آن هم برای ماست. پس در استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست آن نیز که متعلق به خودمان است باید دقت بیشتری نمائیم و  باعث تخریب آن نشویم و از محیط زیست آن (دریا، جلگه، جنگل) به نحو مفید استفاده نمائیم. این کاری است که تله کابین رامسر کرده است.

مسئولین جهانی محیط زیست همراه با تعدادی از بزرگترین اندیشمندان جهان، هنگامی که برای بازدید از این پروژه به اینجا آمدند، اظهار داشتند که استفاده مفید این پروژه با حفظ محیط زیست، کاری بی نظیر و قابل ستایش است. حیات امروز بشر با توجه به حفظ محیط زیست وابسته شده است. لذا این موضوعی است که نیازمند توجه همگان از جمله سرمایه گذاران، اندیشمندان و نیز کسانی که تشکل های طرفدار محیط زیست را تشکیل می دهند، می باشد

 

اما بسیاری از کارآفرینان بر این باور هستند که بروکراسی دولتی زیاد است و دسترسی آسان برای تامین منابع وجود ندارد؟

دولت بررسی می نماید وکسانی را که واقعا کار انجام می دهند،حمایت می کند. منتهی یکسری مشکلات در قوانین ما وجود دارد که آن را یک استاندار یا مدیر کل نمی تواند، تغییر دهد. لذا بررسی و رسیدگی آن در سطح کشوری انجام می گیرد.

فکر ما این است که دولت مال خودمان است و با این فکر کار انجام می دهیم. دوستان ما نیز باید با یک چنین فکر و دلسوزانه رفتار نمایند، نه اینکه زمین را از دولت بگیرند و سپس برای سود آن را قطعه بندی کرده و به فروش برسانند. این انصاف نیست.

تجربه ما حکایت از این دارد که وقتی مسئولین از جمله استاندار به اینجا می آیند، از نیازهای ما پرسیده و خواهان کمک به ما در زمینه های مختلف هستند.

 

با توجه به اختلاس های متعدد مطرح شده در کشور، بسیاری اعتماد خود به این همکاری های سالم را از دست داده اند. شما چه فکر می کنید؟

زمینه سوء استفاده را شما فراهم می کنید. اگر شما به کسی رشوه ندهید، کسی هم شما را هم مجبور نخواهد کرد. در واقع ما نباید زمینه رشوه و سوء استفاده از خود را فراهم نمائیم. بنده کار می کنم ودوست دارم صادقانه کار کنم. بنابراین کسی هم نمی تواند از من غیر از این انتظار و یا تقاضایی داشته باشد.

از سوی دیگر همه چیز مادیات نیست. معنویات بخش بزرگتری از زندگی را تشکیل می دهد. اگر پولی در می آورید که در خدمت مردم نیست، لذتی هم نمی توانید ببرید. 

بسیاری از مسئولین کشورهای مختلف که به این مجموعه آمدند، آن را منحصر به فرد دیده اند. این لذت است و به ما به عنوان یک ایرانی افتخار می دهد. هرروز که شاهد لبخند کودکان و خوشحالی بسیاری از مردم در این مجموعه هستم، لذت می برم.

 

آیا قشر پایین تر جامعه هم می تواند از امکانات این سایت بهره مند شود؟

ما به این مسئله توجه داریم و بهمین منظور با هماهنگی های لازم از سازمان های مردمی از جمله محیط زیست و بهزیستی حمایت می کنیم. مثلا بچه های بی سرپرست را رایگان پذیرفته ایم و هزینه نیز نگرفته ایم.

با ورودی 3000 تومان که شامل بیمه نیز هست می توان تا پاسی از شب ضمن استفاده از ساحل از امکانات رفاهی و تنوع غذایی ارزان قیمت نیز بهره برد واز شهر بازی پیشرفته ی که ساخته ایم، استفاده نمود.

 

نام  شما را پدر توسعه رامسر گذاشته اند، در این مورد چه نظری دارید ؟

این لطف دوستان را می رساند. بحث ما فقط تله کابین رامسر و مجموعه ما نیست. بحث ما به کل ایران برمی گردد. هنگامی که این همه جوان تحصیلکرده و جویای کار  را مشاهده  می کنم، واقعا متاثر می شوم. این حس انگیزه ای برای پیدا کردن راهی برای خروج از این بحران در من ایجاد می کند. لذا از خود می پرسی چه کار مفیدی می توان انجام داد؟ برای همین از کارم لذت می برم. ایجاد شغل برای دیگران باعث شادابی من می شود. ما در گیلان باشگاه سپیدرود و موسسه جابربن حیان را داریم. در گذشته نیز مجتمع فنی را هم داشتیم. اکنون کارخانه های تولیدی وساخت ماشین آلات و راهسازی در کشور را داریم. هدف ما در همه جا خدمت به مردم است. ما هفت برادر هستیم و هرجایی که فرصتی فراهم آمده به همراه فرزندان خود به سمت کار و تولید درست رفته ایم.

 

از بین صنایع متعددی که وارد آن شدید، انتخاب این صنعت با چه هدفی صورت گرفت؟

هدف ما از ابتدای راه ایجاد کاری ماندگار بوده است. ما هزینه ی زیادی برای طراحی این مجتمع انجام داده ایم و تمام آن با عشق و علاقه هم برای دل خودمان و هم با انگیزه خدمت به مردم صورت گرفته است. هزینه طراحی داخلی ما حتی از هزینه خود دستگاهها نیز بیشتر شده است. تفکر ما این بود که وقتی بچه ای وارد شهر بازی ما می شود، آن چیزی که در کارتون های شخصیتی برایش متصور است، آن را در واقعیت خود هم ببیند. این در اینجا اتفاق افتاد.

 

آیا برنامه ی هم برای جلب گردشگران  خارجی دارید ؟

بله. اگر فرودگاه رامسر تمام شود، ما توریست خارجی زیادی خواهیم داشت. امسال 20 تا 25 درصد گردشگران ما از کشورهای خارجی بویژه از کشورهای خاورمیانه بوده اند. من به تبلیغات دهن به دهن بسیار اعتقاد دارم. طی نظرسنجی از مهمانان خود در اینجا، آنان بیشر با توصیه دیگران به ما مراجعه کرده بودند. اگر کارتان با تبلیغاتی که انجام می دهید هماهنگ نباشد، اعتماد گردشگر سلب می گردد. ما ابتدا کار درست انجام دهیم وبعد تبلیغ می کنیم.

 

از نظر شما در حال حاضر زمینه های لازم برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری فراهم آمده است؟

برای جلب سرمایه گذار باید بسته های گردشگری تعریف و از سوی سازمان آماده و در اختیار آنان قرار بگیرد، بطوریکه وقتی سرمایه گذارجهت سرمایه گذاری مراجعه می نمایند، بسته ها وطرحهای متفاوت جهت سرمایه گذاری در اختیارش قرار گیرد تا اتلاف وقت صرف کارهای حاشیه ای نشود. در واقع سازمان میراث باید این بسته را آماده نماید ودر اختیار سرمایه گذار قرار دهد. در واقع بسته سرمایه گذاری آماده جهت ارجاع به سرمایه گذار داشته باشد. بورکراسی اداری برای سرمایه گذار یک مانع محسوب می شود. برای جذب سرمایه گذاری باید رغبت ایجاد کرد. خوشبختانه اکنون با راه اندازی کارگروه گردشگری بسیاری از کارهای مربوط به سرمایه گذاری سهل تر وآسانتر پیش می رود.

 

با توجه به پراکندگی قابل توجه زباله ها در سطح وسیعی از محیط زیست، بویژه در استان های ساحلی گیلان و مازندران، تاثیر آن را بر جلب گردشگر و یا حفظ محیط زیست چگونه ارزیابی می کنید؟

بدیهی است که در صورت زیبا سازی شهرها رشد گردشگر به منطقه افزایش چشمگیر خواهد داشت. این یکی از تعریف های متداول گردشگرانی است که به کشورهای توریستی سفر می کنند. در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپا وامریکا، از اتوبانها نیز نگذشتند و آنها را زیباسازی کرده اند. متاسفانه برای گردشگران ما در شهرهای شمالی بخصوص گیلان، در کنار گسترش زباله در سطح شهرها، با کمبود سطل های زباله و همچنین کمبود سرویس بهداشتی مناسب مواجه هستیم. واجب ترین زیر ساختی که برای ورود گردشگر ضروری است. در این راستا گیلان فقیرترین ومظلوم ترین استان به حساب می آید.

 

برنامه های در دست احداث یا آینده شما در تله کابیین رامسر چیست؟

در حال حاضر ساخت یک هتل 5 ستاره در کارگروه تصویب شده است و در حال انجام کارهای اجرائی آن هستیم. ولی هم اکنون سوئیت های vip ما در قسمت بام تله کابین با حفظ کامل محیط زیست آماده بهره برداری است. تاکنون مسافران زیادی از آن استقبال کرده اند.  ولی با راه اندازی هتل، سالن چند منظوره سیمنار و غیره نیز خواهیم داشت که در دست پیگیری آن هستیم و مصوبات آن آماده است. علاوه برآن اسکله کشتی تفریحی نیز در دست ساخت است و امید زیادی داریم که بعد از راه اندازی آن مسافران زیادتری به حاشیه دریایی جذب نمائیم.

 

با توجه به این همه تلاش در راستای توسعه این منطقه، آیا خواسته ای از دولت برای تقویت فعالیت های خود دارید؟

ما برای تکمیل پروژه خود در اینجا، مجبور به واردات کالاهای شده ایم که اصلا در ایران وجود ندارد.  متاسفانه ماههاست که این کالاها در گمرک مانده و تکمیل پروژه به تاخیر می افتد. لذا درخواست ما از مسوولین محترم این است که ورود این کالاهای وارد شده را تسهیل نمایند.

نظرات 6 + ارسال نظر
همشهری 1392/01/07 ساعت 10:04 ق.ظ

جناب اقای نجفی
باسلام
اولا فراموش کرده ای که ازکجاامده ای
چه کاره بوده ای
وچگونه در زمان جنگ بابعضی ازعوامل دولتی ازجمله فرماناری وسایل دولتی رابه نرخ ازاد میفروختید حالا دم ازصداقت وراستی میزنی

یک رامسری 1392/01/06 ساعت 08:09 ب.ظ

واسه چی به این افراد اجازه خود نمایی میدی...
جای تاسف واست...
پیرو شریعتی هستی ولی هیچ بویی ازش نبردی...

یک دوست 1392/01/05 ساعت 09:04 ب.ظ

ضع زندگیم ، تربیتم ، افکار و عقایدم، و بخصوص روحیه ام مرا از کودکی پیر کرد و چنانکه یکبار دیگر در مقاله ای نوشته ام همیشه “برادرکوچک پدرم بودم وبرادر بزرگ همسالانم ...
در وبلاگ شهر زیتای من رامسر بخوانید

نظر شمشادی 1392/01/05 ساعت 03:32 ب.ظ http://nazar52.blogfa.com/

سلام
اینها ایرانی هستند اما رامسری نیستند .
چون برای مردم شریف رامسر جهت استفاده ی از امکانات تله کابین هیچ تسهیلاتی قائل نیستند و انگار نه انگار مردمی هم در رامسر وجود دارد . بطور مثال دانش آموزان مدارس از 50% تخفیف در تله کابین نمک آبرود بهره مند می شوند اما در رامسر هیچ .
البته مسئولین عزیز هم در این راه نباید بی تفاوت باشند .
نقطه سرخط .................

رضا 1392/01/05 ساعت 03:06 ب.ظ

بازم دم اقای نجفی گرم با این کاراش یه رونقی به شهر میده
حالا کاری به برخی کارای منفیش نداریم
ولی انصافا دمش گرم
از مسءولین که خیری ندیدیم

hamed 1392/01/05 ساعت 11:25 ق.ظ

مگه اینا ایرانین
تا حالا فکر میکردم ماله آذربایجانن

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.