پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

روند ابطال انتخابات مجلس در حوزه تنکابن،رامسر و عباس آباد

روایت از روند ابطال انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه تنکابن،رامسر و عباس آباد در روزنامه اعتماد مورخ 20 فروردین 91

"نفرات اول، سوم و چهارم به شورای نگهبان شکایت می کنند و انتخابات را مهندسی شده می دانند. اعتراض ها حتی به صحن مجلس هم کشیده می شود و برخی نمایندگان خواستار ورود مستقیم وزیر کشور به موضوع رای گیری در رامسر و تنکابن می شوند. در نهایت شورای نگهبان نمایندگان ویژه اش را برای بررسی اعتراض سه فردی که علیه کاندیدای نزدیک به مشایی شکایت کرده بودند، به این منطقه می فرستد و سرانجام با اعلام اینکه در این منطقه تخلف صورت گرفته است، انتخابات مجلس نهم را در تنکابن و رامسر باطل می کند."

بقیه را در ادامه مطلب دنبال نمایید

 انتخابات در چه حوزه هایی ابطال شد و آیا این ابطال ها با تلاش برای حذف جریان انحرافی ارتباطی دارد؟ پیش از این بارها اصولگرایان گفته بودند درصدد هستند با شیوه های ممکن از ورود جریان منسوب به نزدیکان مشایی به مجلس ممانعت کنند و حتی محمدرضا باهنر بارها تاکید کرده بود که اگر کوتاه بیایند، حداقل 150 کرسی به جریان منسوب به مشایی خواهد رسید. حال همزمان با ابطال انتخابات در برخی حوزه های انتخابیه، برخی از اصولگرایان عنوان می کنند که انتخابات بیشتر در حوزه هایی باطل شده که جریان نزدیک به مشایی دست به تخلف انتخاباتی زده بوده و به همین دلیل با تشخیص شورای نگهبان، انتخابات در این حوزه ها باطل شده است.

 تایید این احتمالات را دیروز سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران اسلامی، مطرح کرد. سردار عزیز جعفری اعلام کرده حذف جریان های انحرافی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از مهم ترین تحولات سال گذشته کشور بود. به این ترتیب جعفری به طور واضح بر این نکته تاکید کرده که این جریان از انتخابات حذف شده است.

 البته این حذف در بیشتر حوزه های انتخابیه بدون کشیده شدن موضوع به جنجال رسانه یی صورت گرفته است، به طوری که اکثر اصولگرایان عموما از ابطال انتخابات در چنین حوزه هایی استقبال کرده اند و تیم منسوب به مشایی هم با وجود ابطال انتخابات در حوزه هایی که بازی را از رقیب اصولگرا برده بودند، به دلایلی نامعلوم سکوت کرده اند. در برخی موارد هم افراد منسوب به مشایی در مراحل پیش از آغاز انتخابات، با رد صلاحیت مواجه شده اند.

 چنانچه در حوزه انتخابیه حوزه تنکابن، رامسر و عباس آباد که توسط شورای نگهبان، انتخاباتش چند روز پیش ابطال شد، نفر اول، سوم و چهارم انتخابات به تخلف در انتخابات توسط نفر دوم اعتراض کردند: فردی که گفته می شد نزدیک به تیم مشایی است. غلامرضا مشایخی یکی از کاندیداهای انتخابات در این بخش در گفت وگو با «اعتماد» به تشریح برخی از ابعاد حضور نیروی نزدیک به مشایی و نحوه ابطال انتخابات در تنکابن و رامسر پرداخته است. به گفته وی در این انتخابات مشایخی (فرماندار سابق تنکابن، از نیروهای سپاه پاسداران و نامزد جبهه متحد)، شمس الله شریعت نژاد (مدیرکل سابق منابع طبیعی به عنوان نامزد مستقل)، بهروز ماچیانی (یکی از فرهنگیان منطقه و از نیروهای نزدیک به قالیباف)، جمشید حجتی نیا (فرمانده سپاه پاسداران رامسر و نامزد جبهه پایداری)، درویشعلی شمس از (نزدیکان به رحیم مشایی که پیش از این در حراست ریاست جمهوری هم مشغول به کار بود و یکی از دلایل اختلاف احمدی نژاد و مصلحی هم به شمار می رفت) و ابوالفتح نیکنام (نماینده فعلی، از حامیان پیشین دولت که اخیرا تغییر موضع داد و به جبهه منتقدین پیوست) حضور داشتند.

 شورای نگهبان ابتدا از این جمع، سه نفر یعنی ماچیانی، نیکنام و شمس را ردصلاحیت کرد اما در آخرین ساعات، نیکنام و شمس تایید صلاحیت شدند و رقابت بین این افراد آغاز می شود. در شب انتخابات در این منطقه خبرهایی مبنی بر حضور مشایی در حوزه انتخابیه رامسر و حمایت وی از شمس شنیده می شود.

 در نهایت پس از برگزاری انتخابات، آمار اولیه حکایت از پیروزی شریعت نژاد (کاندیدای مستقل) با اختلاف چندهزار رای در دور اول می کند. نفرات دوم و سوم (مشایخی و حجتی نیا) هم آماده پذیرش شکست می شوند. اما در اوایل بامداد روز شنبه به اطلاع کاندیداها می رسانند که نتیجه انتخابات تغییر کرده و علی شمس (از طیف مشایی)، با اختلاف کمی نسبت به نفر اول، دوم شده و انتخابات به دور دوم رفته است. مشایخی در گفت وگو با «اعتماد» می گوید بر اساس آرای نهایی اعلامی وزارت کشور نفر اول (شریعت نژاد) با حدودا 27 هزار رای و نفر دوم (شمس) با 24500 هزار رای به دور دوم می روند. جالب آنکه نفر سوم (مشایخی) تنها با 24300 رای، یعنی تنها 270 رای کمتر از نفر دوم از دور انتخابات حذف می شود.

نفرات اول، سوم و چهارم به شورای نگهبان شکایت می کنند و انتخابات را مهندسی شده می دانند. اعتراض ها حتی به صحن مجلس هم کشیده می شود و برخی نمایندگان خواستار ورود مستقیم وزیر کشور به موضوع رای گیری در رامسر و تنکابن می شوند. در نهایت شورای نگهبان نمایندگان ویژه اش را برای بررسی اعتراض سه فردی که علیه کاندیدای نزدیک به مشایی شکایت کرده بودند، به این منطقه می فرستد و سرانجام با اعلام اینکه در این منطقه تخلف صورت گرفته است، انتخابات مجلس نهم را در تنکابن و رامسر باطل می کند.

این ابطال تنها یک مورد از ابطال هایی بوده که در یک ماه گذشته در برخی حوزه های انتخابیه رخ داده است و تقریبا در هیچ یک از این ابطال ها نه تنها شاهد اعتراض نیروهای جبهه متحد و پایداری نیستیم بلکه بسیاری از نمایندگان در همین یک ماه بارها خواستار این نحوه ابطال های انتخاباتی در حوزه های انتخابیه شان بودند و کمتر نطقی بود که در آن اثری از اعتراض اصولگرایان به نتایج انتخابات دیده نشود. حال آنکه در تمام این مدت جریان دولت و مشایی در سکوت کامل خبری بوده اند و نه به نتایج انتخابات اعتراضی داشتند و نه حال به ابطال های انتخاباتی.  
 
روزنامه اعتماد، شماره 2364 به تاریخ 20/1/91، صفحه 2 (سیاست(

نظرات 1 + ارسال نظر
عاشق رامسر 1391/11/13 ساعت 07:17 ب.ظ

سلام
دلیل منطقی را شورای نگهبان نگفت گفتند تخلف نامزدها
؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.