پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

به بهانه چهارمین انتخابات نظام مهندسی در شهرستان رامسر

آیا واقعا مشکل مهندسین این شهر فقط خدمات مهندسین داخل نظام مهندسیی می باشد .از اعضای فعلی بپرسید اهداف نظام مهندسی را در یک برگ بنویسید ،انتظار نمی رود در اندازه یک خط بتوانند بنویسند.اگر احساس می کنید این تحلیل ها دور از تصور است یک مروری از زندگی مهندسین زحمتکش این شهرستان انجام دهید و آن را با هیئت رئیسه فعلی و قبلی و روند زندگی شان مورد بررسی قرار دهید آن وقت  خواهیم دانست که کجای کارهستند و چرا برای رسیدن به این مقام سرو کله می شکنند .

همانطوری که اشاره شد هیچ وقت به مشکلات مهندسین در این شهرستان پرداخته نشد ،با دقت در اهداف سازمان نظام مهندسی بنگرید و آن را با شهرمان مقایسه کنید آن وقت متوجه می شوید که نظام مهندسی وجود ندارد تا اهدافش پیگیر شود.

از سال 1352 اولین نطفه های نظام مهندسی ایران با قانون نظام معماری و ساختمانی و پیرو آن در اصلاحات بعدی در شهریور سال 1356 پایه گذاری شد اما طی سالهای بعد انقلاب و متعاقب آن در دوران جنگ تحمیلی این قانون از کارآمدی خاصی برخوردار نبود ،ولی پس از جنگ ،قانون نظام مهندسی ساختمان در سال 1371 به تصویب هیئت وزیران رسید و طی دو سال آزمایشی ، نهایتا  قانون نظام مهندسی ساختمان در 1374 لازم الاجرا شد و از سال 1375 جهت نحوه اجرا قانون به مسکن و شهرسازی ابلاغ شد و پایه و ارکان نظام مهندسی کشور که همان کانونهای مهندسین بود در شهرها شکل گرفت و پیرو آن نام کانون  به نام نظام مهندسی تغییر یافت.

با تصویب قانون برای شکل گیری سازمان نظام مهندسی در هر استان نیاز به 50 نفر از مهندسین بود که دارای مدرک مهندسی در هر یک از رشته های هفت گانه (معماری،عمران ،تاسیسات مکانیکی،تاسیسات برقی ،شهرسازی،نقشه برداری و ترافیک) عضو همان حوزه از استان باشند ضروری بود. در هر استان ساختار آن به صورت مجمع عمومی ،هیات رئیسه ،شورای انتظامی و بازرسان باید باشد و از نظر حقوقی هر سازمان استان دارای تخصیص حقوقی ،مستقل است.

نظام مهندسی با نام قانون نظام مهندسی برای نظم بخشیدن به خدمات مهندسی و نظارت و اجرای خدمات در جامعه نهادینه شده است اما با توجه به مطالب و اهداف این سازمان که گویا تمامی خدماتی که از طریق این قانون می توان به جامعه خدمت رسانی نمود را ارائه می نماید اما مهمترین بعد قانون تحقق پذیری قانون است ،باید بررسی نماییم آیا از مدت قانون تا به امروز که مدت 17 سال می گذرد چشم اندازهای قانون محقق گشته که مطمئنا زمان طی شده برای این امر زمان مناسبی بوده است.

انعطاف ناپذیری قانون نظام مهندسی و راهبردی نبودن این مهم تا به امروز نتوانسته نقاط ضعف و قوت سازمانهای را مورد بررسی قرار دهد.با توجه به حجم بالای فارغ التحصیلان رشته های هفت گانه و به عضویت در آمدن این مهندسین به بدنه سازمان ،دیگر نمی توان با قوانین نا منسجم و نا پویا ، مدیریت درستی برای آینده متصور شد .در صورتی که مهندسین جوان امروز از پتانسیلهای بالقوه این کشور می باشند که می توان با برنامه ریزی راهبردی این توانمندی ها را با الفعل به سوق داد.

گاها این مسئله در بعضی از محافل عنوان می شود که مهمترین مسئله که سازمان را دچار چالش می نماید اجرای قانون نظام مهندسی است زیرا با عدم اجرای قانون به خواسته های اصلی سازمان دست پیدا نخواهیم نمود .حال سوال اینجاست آیا تا به حال این فکر به ذهن رسیده که اصل قانون نظام مهندسی دچار تزلزل است و با توجه به این موضوع تا به امروز خیلی از این قوانین در کشور جامه عمل به خود گرفته اند ،اما نتوانسته اند هیچ یک از گره ها و مشکلات ،حتی برای خود مهندسین را نیز مرتفع نماید چه برسد به اینکه مشکلات ساخت و ساز کشور را بهره مند نماید.

جایگاه نظام مهندسی به مثابه جایگاه مذهبی و دینی نیست که قوانین تا حدی قابل تغییر نباشد و با پیشرفت فناوری و سیستم پیچیده شهری قوانین باید به صورت بهنگام وضع گردد تا از کارایی مناسب برخوردار شوند.

در حال حاضر سازمان نظام مهندسی کشور با خیل عظیمی از اعضای مهندسین روبرو می باشد که در هر روز نیز به جمعیت این مهندسین اضافه می گردد.این فقط نشان از بعد کمی قضیه دارد در صورتی که هر روز از کیفیت خدمات کاسته می شود .

با این وجود در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران دارای حدود 16 هزار عضو می باشد که از این تعداد عضو حدود 7 هزار نفر دارای پروانه اشتغال دارند.

مازندران از بدو تاسیس قانون نظام مهندسی کشور از سازمانهای فعال کشور می باشد و خدمات ارزنده ای در این زمینه برای اعتلای جامعه مهندسین در اختیار مردم قرار داده است اما منافع طلبی و زیاده خواهی های هیات مدیره بعضی از ادوار جایگاه نظام را دچار چالشهای جدی نموده که  دود آن به چشم مهندسین می رود و همین مهندسین  در حال حاضر و آینده سکاندار اعتلاﺀ و شان و منزلت نظام مهندسی استان می باشد.

به گمان شاید خیلی می توانستند بالاتر از وضع موجود ظاهر شوند اما غبطه خوردن به گذشته دردی را دوا نمی کند، اما درسی را می توان آموخت.

مسیر تحول قانون نظام مهندسی در شهرستان رامسر

با حضور مهندسین جوان در اواخر دهه هفتاد ،فضا را برای ایجاد دفتر نمایندگی در شهرستان رامسر مهیا نمود و به تبع آن با تاسیس دفتر کوچکی در ساختمان احمدنژاد به مدیریت مهندس سوداگری آغاز به فعالیت نمود.

ایشان برای اعتلاﺀ و شکل گرفتن و جایگاه مهندسی در حد بضاعت خود تلاش بسیار نمود و متعاقب آن کانون مهندسین شهرستان رامسر که اوایل بیشتر جنبه تجاری به اخذ مبالغ مالی خدمات مهندسی بود به مدیریت مهندس پورشمسیان تشکیل شد.ایشان هم کمک حال نظام و هم مهندسین شهرستان بود و اصولا هر دوی این مدیران به مدیریت سنتی علاقه مندبودند و ارتباط کمی در راستای اهداف نظام مهندسی ایجاد نموده بودند تا این که تا سال 82 با تغییر در مدیریت سازمان نظام مهندسی با مدیریت دکتر سعید حسامی ،تغییرات اساسی در دفتر نمایندگی شهرستانهای مختلف استان به وجود آمد.ایشان به صورت انتصابی مدیر هر دفتر نمایندگی را از دانشجویان دوره خود انتصاب نمود.پیرو آن آقای مهندس علی امینی شاد به سمت دفتر نمایندگی شهرستان رامسر انتصاب شد .با حضور دکتر حسامی بدعت های فراوانی در سطح استان ایجاد شد .مهندس امینی شاد  خیلی معتقد به یکپارچه سازی مدیریت دفتر نمایندگی و کانون مهندسین بود .ایشان با رایزنی های مختلف به سمت ریاست کانون مهندسین شهرستان د ر آمد .وی تا چند سالی که این سمت را بر عهده داشت تلاش نمودند کارهای خوبی انجام داد.

برای مثال ایجاد کمسیونهای مختلف برای جلوگیری از اشتباهات مهندسین شهر ایجادنمود و سعی کرد که ساختار اصلی نظام مهندسی در دفتر نمایندگی مهندسی نهادینه شود.ارتباطات خوبی هم با ادارات مختلف شهرستان ایجاد کردند و جایگاه مهندسین را در سطح شهر بهبود بخشید وتا دو سال اول مدیریت ایشان حداکثر توان خود را برای جا انداختن نام مهندسین و جایگاه مهندسین گذاشتند اما کثرت گرایی ایشان باعث نشد این روند ادامه یابد.

ایشان موفق به دریافت اولین شرکت مهندسین مجری استان مازندران شد وتوانست خدمات شرکت مهندسین مجری را در سطح شهر بستر سازی نمایند و در این راه خیلی هم تلاش نمود تا اینکه بیشتر کارهای بزرگ شهر توسط شرکتهای معتبری قبضه شد .زیاده خواهی بعضی از اطرافیانش موجب آن شد که موقعیت مهندس در شرایط مناسب قرار نگیرد و با توجه به پایان رسیدن مدیریت سازمانی دکتر حسامی و بدست گرفتن اعضای هیئت مدیره جدید و تغییر در مدیریت ،موقعیت تمامی گماشته های دکتر با قوانینی که هیئت مدیره جدید گذاشته شد به خطر افتاد و قوانین این بود که فقط مهندسین پایه 2 و 10 سال سابقه کار می توانند مدیر دفتر نمایندگی شوند که مهندس امینی شاد از این امر مهم بدور ماند .

در دوران مدیریت امینی شاد با تمامی نقاط قوت و ضعفی که داشت دوران شکل گیری اساسی نظام مهندسین شهرستان بود.در دوران ایشان به اهتمام مهندس قربانی شهردار اسبق رامسر ،اولین زمین در استان برای احداث نظام مهندسی شهرستان به آدرس ابریشم محله روبروی مدرسه  ببری به قیمت 150 میلیون تومان خریداری شد.

در دوران مهندس امینی شاد ،مهندس پهلوان یلی به  مدت 6 ماه به عنوان مدیر اجرایی نظام مهندسی مشغول به کار شد اما ایشان به دلیل اینکه اهداف مهندس امینی شاد را در خطر انداخته بود بلافاصله از سمت خود برکنار شد.

یکی از اهداف مهندس امینی شاد استفاده از سکوی پرتاپ نظام مهندسی و کانون مهندسی برای راهیابی به شورای شهر بود و با توجه به مباحث مشروح فوق ایشان چون شرایط کاندیدای نظام مهندسی برایش مهیا نبود به بهانه شورای شهر که می خواست به آن دست پیدا کند استعفا نمود و به تبع آن از کانون مهندسین نیز استعفا داد .ایدئولوژی این دوران را می توان دوران نوگرای نظام مهندسی نام برد.

 اما با روی کار آمدن هیات مدیره جدید استان ،ساختار انتصابی سیستم دکتر حسامی ساختار انتخابی تغییر یافت و انتخابات در شهرستان شکل گرفت ،این بار جای یک نفر، 3 نفر انتخاب شدند .اما افرادی که انتخاب شده بودند می خواستند کانون مهندسین را در دست داشته باشند که این امر با شکست روبرو شد و باعث شد اختلافات اساسی بین کانون و نظام مهندسی شهرستان شکل گیرد که این اختلاف به نفع هیچ یک از مهندسین شهرستان نبود و فقط به نفع 3 نفر اعضای هیئت رئیسه نظام مهندسی و اطرافیانش بودو تا به امروز نیز ادامه دارد.

دوره اول با هیئت رئیسه فعلی که به مدیریت مهندس قمری بود با مساعدت بالای ایشان نسبت به مهندسین شهرستان بود، تا این که این مساعدت موجب شد که در دوره دوم انتخابی این گروه بدون رقیب رای بیاورد .ناگفته نماند که این گروه برای ابقا خود هزینه های مادی و معنوی زیادی  نیز پرداخت نمود تا در سمتهای خود ابقا شوند .این هیئت رئیسه نتوانست در مقابل مادیات دوام بیاورد و همان راه مهندس قبلی را پیمودند و به تبع آن شرکتی تاسیس نمودند و خودشان را در مقابل دیگر مهندسان شهر قرار دادند و هر پروژه بزرگ و میلیاردی که برای خدمات مهندسین رجوع می شد از آن استفاده معکوس می نمودند و دیگر مهندسان که حق حیات داشتند را نادیده می گرفتند .

دوره هیئت رئیسه قانونا 18ماهه می باشد اما این گروه از سال 85 تا به امروز در مقام خود از طرف نظام مهندسی استان ابقا شدند .حال سوال اینجاست که چرا با توجه به نزدیک بودن انتخابات 5 بهمن این همه کاندیدا بسیج شده اند که به سمت هیئت رئیسه و دفتر نمایندگی نظام مهندسی دست یابند.

به نظر شما جواب این سوال چیست؟آیا جز این است که فرهنگ رانت خواهی و منافع طلبی و جاه طلبی در دفتر نمایندگی پایه گذاری شده است .اختلاف بین کانون و نظام مهندسی فقط بهانه ای است که بتوانند گروههای ذی نفوذ به منافع مادی خود دست یابند و هیئت رئیسه از بدو ورود خود به دفتر نمایندگی حتی موفق نشدند که جواز ساختی برای زمین خریداری شده در زمان مهندس امینی شاد را هم بگیرند.

آیا واقعا مشکل مهندسین این شهر فقط خدمات مهندسین داخل نظام مهندسی می باشد .از اعضای فعلی بپرسید اهداف نظام مهندسی را در یک برگ بنویسید ،انتظار نمی رود در اندازه یک خط بتوانند بنویسند.اگر احساس می کنید این تحلیل ها دور از تصور است یک مروری از زندگی مهندسین زحمتکش این شهرستان انجام دهید و آن را با هیئت رئیسه فعلی و قبلی و روند زندگی شان مورد بررسی قرار دهید آن وقت  خواهیم دانست که کجای کارهستند و چرا برای رسیدن به این مقام سرو کله می شکنند .

همانطوری که اشاره شد هیچ وقت به مشکلات مهندسین در این شهرستان پرداخته نشد ،با دقت در اهداف سازمان نظام مهندسی بنگرید و آن را با شهرمان مقایسه کنید آن وقت متوجه می شوید که نظام مهندسی وجود ندارد تا اهدافش پیگیر شود.

7 سال یک همایش مهندسین برای فرهنگ سازی مهندسین در این شهرستان از طرف دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان شکل نگرفته این نشان دهنده چیست؟

جشن روز مهندسین که اصولا در روز اصلی خود برگزار نمی شود و تبدیل به جشن خود نمایی هیئت رئیسه فعلی و تجلیل از اطرافیان و حامیان اصلی رای جمع کن های آنان می گردد.

به دور ماندن مهندسین از اهداف سازمانی خود باعث شده که مهندسان تبدیل به دلالان امضاﺀگردند ،هیچ گاه با اتکاﺀ به آمال و آرزوهای واهی که هدف مهندسی نام می گیرند نمی توان چشم انداز آینده مهندسین یک کشور را ترسیم کرد ،باید تدبیری اندیشیده شود که قوانین فرسوده که گاها کپی نادرست از کشورهای صاحب سلطه نیز می باشند اصلاح و قوانین جدید راهبردی جایگزین آن گردد.

 سالانه مبالغ زیادی از طریق خدمات مهندسین در شهرستان رامسر به حساب نظام مهندسین استان واریز می شود و یک پنجم این مبلغ برای اداره دفتر نمایندگی هزینه می گردد و ما بقی این مبالغ مشخص نیست که چگونه هزینه می شود.

در حال حاضر برنامه ریزی صحیحی در خصوص تعیین تعرفه ها صورت نمی گیرد و کارها به صورت عادلانه بین مهندسین شهرستان تقسیم نمی گردد و مهندسین  هم رقبتی به خدمات بعد از دریافت این مبالغ ندارند.

در پایان می توان گفت:فاصله بین دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان به خاطر پرداختن به امور حاشیه ای توسط هیئت رئیسه و بعضی از اطرافیان به حدی زیاد است که نوعی اختلاف و جدایی محسوب می شود به نحوی که این اختلاف فرهنگ سازی شده و القا می گردد که این احساس همیشه وجود دارد که این جدایی همیشگی است.

نوشته شده توسط مهندس شهرستان رامسر

نظرات 1 + ارسال نظر
خانم یاری 1391/11/05 ساعت 08:52 ق.ظ

با سلام
سیکاس نام یک درخت هستش
با تشکر که به وبلاگم سر زدین

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.