پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

بازارهای هفتگی ،رونق اقتصاد روستایی

شنبه بازار، یکشنبه بازار،دوشنبه بازار و...از جمله بازارهای شهرها و روستاهای کشورمان  است که از ابتدا مورد استقبال شهروندان واقع شده است. این بازارها با توجه به نیاز زمان با اندکی تغییر در بیشتر نقاط استان مازندران و استان همجوارمان گیلان هنوز پابرجا است و جاذبه‌های ویژه خود را برای مردم به‌ ویژه گردشگران دارد. کالاهای عرضه شده در این بازار، معمولا کالاهای ارزان قیمت‌تر و نیازمندیهای روزمره شهروندانی است که این بازار را مکانی برای دستیابی به مشخصه صرفه اقتصادی برای خانواده خود می‌دانند.

توزیع محصولات بومی، صنایع دستی، تولیدات دامی و کشاورزی محلی را عمده‌ترینکالاهای قابل عرضه در این بازارها عنوان کرد.

 بسیاری از شهروندان نیز به علل اجتماعی و جذابیت‌های بازارهای هفتگی بدون هدف خرید کالایی خاص به این بازار می آیند و البته چه بسا که دست پر از این بازار خارج شوند.

یکی از بزرگترین امتیازات بازارهای هفتگی متعادل نگاه داشتن بهای اجناس کالاها و جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت هاست که این ویژگی و امتیاز به نحو مطلوب و چشمگیری در بازاراهای هفتگی شهرتستان رامسر مشاهده می شود.

در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که برخی از خبرگزاریها و سایتها از قول یکی از مسئولین شهرستان رامسر مطلبی در نقد بازارهای هفتگی بر روی خروجی خود قرار دادند که بر خود لازم دانستم مطالبی در رابطه با  این تیتر بنگارم.

اینکه بازاریان ،بازاهای هفتگی را با ایجاد فسخ و فحشا و اعتیاد و... پیوند می زنند و برای از میدان به در کردن رقیب که مورد استقبال عامه مردم است ،با این واژگان آنها را می آرایند قضاوتی نا صحیح و نادرست است.

بازار محل آمدو شد افراد برای خرید کالا است و نمی توان از ورود افراد و یا گروه خاصی با علائم  مشخصی جلوگیری کرد مگر اینکه ورود این افراد به جامعه ممنوع شده باشد.افرادی که در بازارهای هفتگی فعالیت می کنند معمولا از افراد بومی و اغلب روستایی هستند.

روستاییانی که با دل بی کینه از اوایل صبح تا اواخر شب با لباس سنتی خود در بازارهای هفتگی مشغول به فعالیت اقتصادی بوده و بعضا در همان مکان به عبادت خود می پردازند که بارها شاهد این موضوع بودم.آنها نه ترویج فحشا می کنند و نه با اعتیاد کاری دارند.

 و از مسئولین انتظار می رود تا با نگاهی مو شکافانه تر به درد و دلهای این بازاریان خرده فروش گوش داده و مطلبی صحیح را مستند با مشاهدات خود نقل و قول نمایند.

در ثانی به علت عدم نظارت تعزیرات حکومتی بر کالاهای شهرستان بعضا کالایی در اول بازارقیمت مشخصی دارد و در چند مغازه هم جوار آن قیمت ها تغییر کرده و اندکی مبلغ آن افزایش می  یابد بازاهای هفتگی عمدتا با این معضل به مبارزه پرداخته و در کاهش قیمتها نقش موثر تری دارد.

و در این خصوص افراد فعال در بازاهای هفتگی کالاهای خود را از تولید به عرصه خرید برای مصرف کنند گان آماده کرده  که هزینه خرید آن بسیار کمتر از بازارهای دائمی است.

با این وجود بازاهای هفتگی باعث رونق اقتصادی و مبارزه با گرانی و تعدیل قیمت کالا است.هر چند مشکلاتی اندک نظیر ایجاد ترافیک و...از این بازاها متوجه مردم می شود که آن هم باید با تدبیر شهرداری ،محل مناسبی برای استقرار آنها ایجادشود تا مردم براحتی از آنها استفاده ببرند.

نظرات 10 + ارسال نظر
سمانه 1391/05/16 ساعت 11:16 ب.ظ

سلام
روز خبر نگار رو تبریک میگم
با آرزوی موفقیت های روز افزون

درود
سپاسگزار

سلام و درود . روز خبرنگار را به جنابعالی تبریک می گویم .

سلام برادر وحیدی
من هم این روز دهن پر کن را به شما و دیگر دوستان فعال فضای مجازی تبریک می گویم
امیدوارم واسه آخرتت پوشه ای تهیه کنی
التماس دعا

سمانه 1391/05/15 ساعت 11:46 ب.ظ

سلام
مطلبی که راجع به بازار هفتگی درج شد زیبا بود ؛ حالا از زبان هر کسی که بوده" وظیفه رفته گر محترم پاکسازی شهر است و هر شغلی مشکلات و سختی خاص خودش و داره، هر کاری هرچند بسیار پسندیده پیامدهای بدی هم همراهش هست که باید پذیرفت،
نظر علی آقا هم محترمه

دوست 1391/05/15 ساعت 02:10 ب.ظ

در علم بازاریابی عوامل مختلفی میتواند در ثبات یا شکست بازار تاثیر گذار باشد عواملی مانند بازار داری و بازارگرمیً بازارسازی و..... اما اینکه این بازارهای محلی تا به امروز جاودان ماندند استفاده خودجوش اجتماع از عناصر بازار بدون اینکه تحصیلات اکادمیکی را طی کنند برمیگردد به فرهنگ ایرانی اسلامی مردم شمال . که علم مکاسب اسلامی را سینه به سینه انتقال داده اند عناصر قیمت مکان تولید و ارتقاء بازار در این بازارها به درستی رعایت می شد اگر چه در امروز بازارهای سنتی کمی از این قواعد در حال فاصله گرفتن می باشد که علت آن ورود جوانانی در این بازارها است که اصول رایج و سنتها و هنجارهای این بازارها را رعایت نمیکنند. در هر حال مسئولین به جای تخطئه کردن این فرهنگ و هنجار مثبت اجتماعی، گامی در راه اصلاح آن بردارند که خود موجب اشتغالزایی و ایجاد رقابت در بازار و دسترسی راحت برای فروش و خرید محصولات دامی و کشاورزی روستائیان منطقه باشد.

محمد ولی تکاسی 1391/05/15 ساعت 12:19 ب.ظ http://mw1.blogfa.com

با عرض سلام

وجود بازار هفتگی برای قشر زحمت کش و کشاورزان بسیار اقتصادی و درآمد زاست. چون دست تعدادی از واسطه ها کوتاه می شود نه دست همه آنها. در گذشته در منطقه آبگرم سر بازار هفتگی برگزار می شد. بعد مدتی در ایستگاه ییلاق جواهرده و سپس در محل کیا کلایه(آخوند محله) . چون این مکانها در قسمت های شلوغ و پر ترافیک قرار گرفته اند بهتر است مکان بازار هفتگی به مبادی ورودی و یا خروجی شهر انتقال یابد تا علاوه بر حل مشکل ترافیک بخشی از کالاهای شهرهای هم جوار نیز برای فروش ارائه گردند. تا اتوبوسها و تاکسی ها هم در روز بازار بتوانند کار کنند و درآمدی داشته باشند و از ترافیک نهراسند.

علی 1391/05/15 ساعت 01:01 ق.ظ

منظور سمانه خانم از زیبا بود یعنی چه ؟ من زیبا هستم ،پوزواک زیباست ، امام جمعه زیباست ، آشغال بعد از بازار هفتگی زیباست ، یا ... لطفاً دوپهلو حرف نزنید !

سمانه 1391/05/14 ساعت 11:15 ب.ظ

سلام
زیبا بود ؛ موفق باشید

علی 1391/05/14 ساعت 10:59 ب.ظ

تو درست بشو نیستی؟ حالا امام جمعه محترم یک نظری دادند تو چرا جوگیر شدی ؟ همه جای دنیا سنیور جونیور دارند حداقل حرمت بزرگان را رعایت می کردی ! شاید او چیزی می بیند که امثال من و تو نمی بینیم پسر ! میدونی بعد از این بازارها چه بر سر رفتگرها می آید ؟ باید یک جارو دستت بدهند تا بفهمی یک من آشغال چقدر بو میده ! نماز جمعه ای که شصت هزار مخاطب دارد حتماً یه چیزی هست دیگه .

نظر شمشادی 1391/05/14 ساعت 05:39 ب.ظ

با سلام
بنده با نظرات شما موافقم.
این موضوع در خطبه های نمازجمعه تاریخ 13/5/91 نیز توسط امام جمعه محترم مطرح شد که انتظار براین است که با در نظر گرفتن همه ی جوانب ( به خصوص مکان مناسب ، نظارت و کنترل به قیمت ها و توجه به بومی گرایی فروشنده ها و ... ) توسط مسئولین و استفاده از نظرات گروه های مردم نهاد و تاکید بر حفظ سنت ها تصمیم معقولی گرفته شود .
موفق باشید .

کمپین حمایت از نخبگان 1391/05/14 ساعت 05:34 ب.ظ

ورود این نخبه که به تازگی وارد شهر رامسر شده را به جمع نخبگان تبریک می گوییم . امیدواریم با نظرات اندیشمندانه شان که این اول راه است شهر رامسر بر بلندای اورست بایستد.آمین!!!!
مدرکشان را فکر میکنم از دانشگاه آکسفورد گرفته اند.

آفرین بابا .........آفرین بابا.................. مواظب باش بدون اسکورت بیرون نری ..................

آقا کمی از نخبگان را به شهرهایاطراف صادر نمایید . نمی شود که فقط برای شما باشند.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.