پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

چای بی رنگ

چای محصول عمده مردم شمال ایران،خصوصا از کلارآباد تا لاهیجان و روستاهای تابعه آن است.

نمی خواهم به این مهم بپردازم که ایران در تولید چای کجای رده بندی جهانی قرار دارد و یا اینکه چای چه فوایدی می تواند به همراه داشته باشد،هر چند با بی تدبیری مسئولان کشوری ذائقه ی ایرانیان از چای خالص و طبیعی شمال برگردانده شده و چای های وارداتی و انواع دم کردنی ها جایگزین شده اند. کشاورز چایکار تمام هم و غم خود را برای تولید این نوشیدنی نادر به کار می گیرد و چه مشقت هایی را که تحمل می کند.

کشاورز هزینه هرس،هزینه نگهداری بوته ی سبز چای اعم از کود ،شخم ...هزینه برداشت اعم از چیدن برگ چای ،تحویل به کارخانه دار،حمل برگ برای سیلوهای خشک کنی و...را تماما پرداخت می کند،مشکلات را به جان می خرد تا بلکه دولت برگ سبز چای را بخرد و او بتواند زندگی کند.

متاسفانه هم اکنون چایکاران شمالی از زمان برداشت چای در دومین ماه بهار تا امروز حتی یک ریال نیز بابت تولید دریافت نکرده اند؛این در حالی است که سال ها قبل(حتی قبل از انقلاب)پیش از برداشت چای دولت مبالغی را به عنوان مساعده به چایکاران پرداخت می کرد و بعد به صورت اقساط از کشاورز کسر می کرد.در سال های اخیر ارائه این گونه مزایا -که طبیعتا به نفع کشاورز بود- کم تر و کم ترشد و یا به کلی از بین رفت.

سوال اینجاست اولا این کشاورز که عمده محصول یا برخی اوقات تنها محصولش چای است و اکنون بعد از تقریبا 2 ماه از تحویل برگ سبز حتی یک ریال را هم دریافت نکرده چگونه گذران زندگی کند و سوال دوم این است که چگونه چایکار با امید و علاقه بیشتر به تولید بهتر و بیشتر همت بگمارد و یا در جهت بهبود مطلوبیت چای هزینه نماید؟

درد دل چایکار زحمت کش شمالی شاید به گوش مسئولان نرسد،چرا که زن و بچه آقایان با فراغ خاطر در ساختمان های شیک آرمیده اند و خودشان نیز هر روز در دفتر شان در کمال آرامش چای می نوشند و با راه انداختن دعواهای زرگری و جن گیری و گروه انحرافی و... خوش می گذرانند.

 بسیارند بندگان خدایی که در فکر دریافت دسترنج شان شب ها را به صبح می گذارند و روزها را با آه و فغان به سر می برند.

مسئولی که در کمال راحتی و بدون دغدغه در محل کار و اتاق ریاست شان چای می نوشد،یادش باشد که چهره چایکار شمالی تکیده و پیش خانواده اش شرمنده است.او حتی نمی تواندچای تولیدی خودش را نیز بی اضطراب و دغدغه بنوشد.

 

نظرات 7 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1390/04/16 ساعت 10:00 ق.ظ

جن گیری و زرگری و انحرافی. ؟؟؟ رو نمیدانیم. اما تمام فامیل هاشن که سر کارن. پست دارن رو میدانیم. خواستی برات ایمیل کنم. اما شما چی؟ برو الان بگو یه جایی مشغولت کنن. میکن ما رو که دارن بیرون می کنن.طرفدار حق باش پسر

حسین 1390/04/16 ساعت 09:56 ق.ظ

اعتراض به چی و کی؟ فقط کارخانه چای کتالم و طلاسر رو ببین. مدیریت اون بر عهده کیه؟ کی میخوره....
باز تو وبلاگ خودت بیا دفاعیه بزن. یادت باشه که این افراد گردنشان از حق کشی همین کشاورز کلفت شده. آقای بهرامی دوره ارباب رعیتی دیگه گذشته. اون موقع جیبهاشون پر پول کردن..........

بهاره مقدم 1390/04/16 ساعت 01:46 ق.ظ http://dmsobh5.blogfa.com

سلام
خداقوت
اعیادشعبانیه برشما مبارک
نوشیدن به کنارباتفکر به بدهیاش نپره توگلوش خیلیه!گوسفندبه غم جونه،قصاب به غم پیه!تابوده همین بوده!

علی علی

b.f 1390/04/14 ساعت 06:54 ب.ظ

سلام آقای بهرامی نوشته ی دلسوز و ناراحت کننده ای بود اینکه چای کاران و نه تنها انها بلکه برنج کاران و در کل کشاورزان هر محصولی زندگی سختی را می گذرانند حرفی نیست اما اینکه می گویید عده ای فقط بحث های انحرافی و... راه می اندازند تا مردم را درگیر چیزهای دیگر کنند قابل قبول نیست این بحث ها هم خود یک مشکل است حتی بزرگتر از مشکلات چایکاران٬ مشکلی که از جانب بعضی از افراد که در راس امورندو فکر می کنند علامه دهرند به وجود امده اگر جلوی ان گرفته نشود مطمئنید به کجا کشیده خواهد شد؟ اینکه سرنوشت کشوریا وجود این افراد متلاشی شود قابل قبول است؟ حرف من این نیست که چایکاران مشکلی ندارند نه بلکه باید به مشکلات بزرگتر هم رسیدگی شود وبه همه امور پرداخته شود و همه با هم حل شود و این موضوعات ساخته و پرداخته ذهن بچه های بالا نیست که مردم رو گیج کنند و به ما بخندند نه اینقدر بدبینانه به موضوعات نگاه نکنید... اتفاقا من در کتابی خوندم که وضعیت کشاورزان در بعد از انقلاب خیلی بهتر شده تا پیش از ان و بدترین وضعیت کشاورزان در دوران آقای هاشمی بوده و به مراتب بهتر شده این به معنای دفاع از دکتر احمدی نژاد نیست حتی ما هم با بغضی ار رفتارهای ایشان انتقاد داریم حتی از شما بیشتر اما یه طرفه قاضی نمی رویم. ممنون

محمد ولی تکاسی 1390/04/14 ساعت 09:02 ق.ظ http://mw1.blogfa.com

با عرض سلام
توسعه چای در کشور نیازمند مسئولین دلسوز است
و لی با وجود کارتل های بزرگ در تجارت و واردات چای خارجی این بار به منزل نخواهد رسید.
با تشکر
محمد ولی تکاسی

مگر شما نمی دانید که چای باعث برگشت غذا از معده به مری می شود ، مگر نمی دانید که چای سندرم روده ی تحریک پذیر را تشدید می کند و ...حالا پس از سال ها این مسئولین عزیز یک کار درست و حسابی انجام دادند و به خاطر خود مردم پولشان را نمی دهند تا ریشه ی چای خشک شود تا مردم بیمار نشوند و تا ... آن وقت شما اعتراض برای چی می کنی ؟!!!!!!

پویا 1390/04/13 ساعت 06:58 ب.ظ

رمضان جون تا فومن هم چای دارن.مقاله زیبایی بود

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.