پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

به بهانه روز طبیعت....

اهمیت طبیعت و محیط زیست بر کسی پوشیده نیست و همه انسانها بالفطره از محیط زیستی پاک لذت می برند ، اما نگرانی مهمی که اکنون در محیط زیست کشور بویژه شمال ایران وجود دارد ، دفن پسماندها و پسابهای شهری ،صنعتی ،کشاورزی و بیمارستانی است ، چراکه سطح آب سفره های زیر زمینی در این مناطق بسیار بالا بوده و در معرض جدی آلودگی قرار دارند و روند رو به گسترش این گونه پسماندها و رها کردن بی رویه آن ها در طبیعت آلودگیهای برگشت ناپذیری را موجب خواهد شد. بطور کلی  پسماند به مواد جامد و مایعی گفته می شود که بطور مستقیم و غیر مستقیم حاصل فعالیت انسان بوده و زائد تلقی می شود و به پنج گروه  پسماندهای شهری ،بیمارستانی ،ویژه ، کشاورزی و صنعتی تقسیم می شوند و از دیاد این گونه پسماندها ناشی از مصارف روزانه بشری و عدم مدیریت بر آنهاست که تبدیل به یکی از معضلات اساسی جوامع شده است . امروزه نه تنها  شاهد این پسماندها در جای جای مناطق شهری ، روستایی و اطراف سکونت گاهها هستیم بلکه متاسفانه در سواحل رودخانه هایی که از داخل شهرها می گذرند و یا در حاشیه آنها و یا در میان تا لابها نیز شاهد انباشت مواد زائد  ناشی از استفاده انسانی هستیم .شهرستان رامسر نیز از این قائده مستثنی نیست ،نبود سیستم فاضلاب شهری و امکانات تخلیه فاضلاب و همچنین نبود کمپوست زباله باعث شده تا مسئولین و مردم بنا چار زباله ها را در جنگل ها دپو کنند و پسماندها را نیز روانه رودخانه ها سازند و از این طریق آسیبی جدی به جنگل و دریا و در نهایت محیط زیست وارد آورند.

تصویر شماره 1

همانطوریکه مشاهده می شود تصویر شماره 1 مربوط به کارخانجات کشت و صنعت کوثر رامسر است که یک مجموعه با ارزش در زمینه اقتصادی برای شهرستان بحساب می آید زیرا با توجه به اینکه بخشی از اقتصاد شهرستان از راه کشاورزی تامین می شود و مرکبات نیز از جمله اقلام مهم  محصولات کشاورزی  شهرستان است ، کارخانه مذکور با خرید قسمت اعظمی از مرکبات شهرستان نقش مهمی در بهبود اقتصاد شهرستان را داراست بنا براین علاوه بر اینکه مورد تایید بوده انتظار می رود تا بیش از پیش مورد حمایت مدیران ارشد قرار گیرد . اما با توجه به تصویر شماره 2 که توسط نگارنده در مورخه 6/1/90 تهیه شد ،

تصویر شماره 2

مشاهده می شود که پسماند کارخانه مذکور از طریق رودخانه مجاور وارد دریای خزر میشود و این مسئله در خور و شان کارخانه مذکور و همچنین مدیر عامل آن که خود رییس شورای شهرستان رامسر و عضو شورای بهداشت نیز می باشد ، نیست که اینگونه محیط زیست شهرستان را آلوده کند ، لازم بذکر میدانم  ، برابر اطلاعات یک منبع آگاه، به  کارخانه نامبرده دو بار در این خصوص  از  سوی اداره محیط زیست رامسر  تذکر داده شد اما متاسفانه همچنان پسماند آن در رودخانه ها رها می شود. امید است این نوشته تلنگری باشد برای مدیران ومردم  تا در نگهداری از محیط زیست ، گام بردارند و نه  در جهت تخریب آن.

به نقل از وبلاگ قلم نواز

نظرات 3 + ارسال نظر
سید علی 1390/01/15 ساعت 06:53 ب.ظ

با سلام
از اطلاع رسانی تان ممنونم

محمد ولی تکاسی 1390/01/14 ساعت 10:06 ق.ظ http://mw1.blogfa.com

با عرض سلام
ضمن تبریک ایام خجسته به اطلاع میرساند بر طبق قوانین موجود در اساسنامه شرکت ها و کشت و صنعت ها پیشگیری از آلودگی محیط زیست در این مجتمع ها جزء قوانین جاری است و قابل پیگیری است. در ضمن اگر کارخانجات دارای استاندارد HACCP باشند دیگر این مشکلات پیش نخواهند آمد.
نمونه طرح HACCP جهت پیشنهاد و ارائه به کارخانجات صنایع غذایی و ... را می توانید از آدرس ذیل دریافت فرمایید

http://haccp.trip-register.com/SampleHaccpPlan.aspx

رامسرنیوز 1390/01/13 ساعت 12:07 ق.ظ http://ramsarnews.blogsky.com

سلام
مطلب شما منتشر شد.
در ضمن مطلب شما با عنوان جاودان کاسپین دریا بدون پست مانده و شما قرار شد ویرایش کرده و آن را بر روی وبلاگ قرار دهید.کمی عجله کنید.
آقای امینی گفته بودند که شما نشست داشتید اگه ممکنه گزارشی از اون جلسه رو برای ما بفرستین
با تشکر
میرابوطالبی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.