پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

بیت المال صرف سفر کدام نور چشمی ها به گوتنگ ژو شد؟



کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی گوانگ ژو، کمتر از چهارصد ورزشکار به همراه داشت و چندده مربی، داور و سرپرست نیز این ورزشکاران را همراهی می‏کنند. اما نفرات اعزامی ایران حدود 500 نفر اعلام شدند تا این ابهام به وجود آید که ده ها نفری که نامشان اعلام نشده، چه کسانی هستند و چه ماموریتی در کاروان اعزامی داشته اند؟ برای پیگیری این مسئله تلاش‏های فراوانی صورت پذیرفت، اما با توجه به محذورات خبرنگاران اعزامی، امکان کسب جزئیات کامل این اتفاق حاصل نشد. با این حال هویت برخی از عزیزان که با هزینه بیت المال و یا در پوشش نمایندگان ایران راهی این رویداد شده بودند، با همراهی برخی خبرنگاران متعهد مشخص شد. آینده مروری دارد بر برخی اشخاصی که عدم حضورشان در بازیهای آسیایی، کاروان ایران را با مشکلی همراه نمی‏ساخت. اما این عده نیز اعزام شدند تا جمع حاضران، جمع باشد...

 

puzkhand.blogsky.com



کسری از کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی گوانگ ژو دوستانی بودند که حضورشان در این رقابت‏ها آن قدر ها هم ضرورتی نداشت و یا برای حضورشان ضرورت تعریف شده بود(!) تا همه دور هم جمع باشند. اما این گروه که برخی نامشان تاکنون اعلام نشده و دسته ای دیگر نیز از کنار نامشان عبور شده، چه کسانی هستند و آیا لازم بود این اشخاص راهی این رویداد شوند و آیا در درخشش ایران اثرگذار بوده اند؟ آیا هزینه حضور این اشخاص به اضافه هزینه های میلیاردی اعزام سایر دوستان و همچنین سایر بودجه های تدارکاتی، بازخورد مناسبی داشته و با منطق "اصلاح الگوی مصرف" مقرون به صرفه بوده است؟

کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی گوانگ ژو، کمتر از چهارصد ورزشکار به همراه داشت و چندده مربی، داور و سرپرست نیز این ورزشکاران را همراهی می‏کنند. اما نفرات اعزامی ایران حدود 500 نفر اعلام شدند تا این ابهام به وجود آید که ده ها نفری که نامشان اعلام نشده، چه کسانی هستند و چه ماموریتی در کاروان اعزامی داشته اند؟ برای پیگیری این مسئله تلاش‏های فراوانی صورت پذیرفت، اما با توجه به محذورات خبرنگاران اعزامی، امکان کسب جزئیات کامل این اتفاق حاصل نشد. با این حال هویت برخی از عزیزان که با هزینه بیت المال و یا در پوشش نمایندگان ایران راهی این رویداد شده بودند، با همراهی برخی خبرنگاران متعهد مشخص شد. آینده مروری دارد بر برخی اشخاصی که عدم حضورشان در بازیهای آسیایی، کاروان ایران را با مشکلی همراه نمی‏ساخت. اما این عده نیز اعزام شدند تا جمع حاضران، جمع باشد. 

 

آقا پولداره پشت سر مهندس و دکتر!
عمادالدین احمدیان، شخصی که پشت مهندس علی آبادی و دکتر سعیدلو ایستاده را شاید نشناسید. او که همچون دهقان قهقه کنان، شاهد موفقیتی است که به مدد غیرت ورزشکاران ایرانی به دست آمده است، در برنامه 90 معرفی شد. احمدیان همان مشاور مشهور کمیته ملی المپیک در تیم فوتبال امید است که پیش بینی کرد این تیم با پیروانی نتیجه نمی گیرد. او تخصص ورزشی ندارد و به قول خودش پولدار است و سابقه ورزشی اش خلاصه می‏شود در همراهی حسین رضازاده و سکه هایی که بسته بسته به این قهرمان داده بود.

از این تیپ اشخاص کم اعزام نشدند، البته برخی از این تیپ برادران سرمایه دار در تصاویر ثبت نشدند و یا خبرنگاران نتوانستند آنان را شناسایی کنند. احمدیان هرچند سابقه ورزشی نداشت، اما پول که داشت! مردی که کت و شلوار 2 تا 6 میلیون تومانی و پیراهن 600 هزار تومانی می‏پوشد و لکسوس و بی ام دبلیو 740 زیرپایش است، چگونه می‏توان جلویش را گرفت که راهی چین نشود و در VIP که محل حضور مسئولان ارشد هر کشور است، ننشیند؟

 


نمایندگان مجلس مثل نمایندگان سازمان بازرسی حسابی نظارت کردند
در کنار احمدیان در تصویر فوق، علیرضا دهقانی نماینده ایذه و باغملک مشاهده می‏شود. اما از مجلس تنها دهقان راهی این بازیها نشد و همان گونه که آینده پیش از آغاز بازیها خبر داده بود، حسن ملک محمدی نماینده مردم دامغان که در تصویر ذیل کنار سعیدلو در حال بازدید از دهکده بازیهاست، نیز حضور داشت. البته همانگونه که پیش بینی شده بود، همین دو نفر نیز از مجلس رضایت به این سفر ندادند و دوستان دیگری نیز به همراه دکتر راهی چین شدند.

اصغر یوسف نژاد نماینده ساری یکی از همین نمایندگان بود که در کنار سعیدلو در VIP نشسته بود و بر این مسابقات نظارت می‏کرد. البته مشخص نیست این نمایندگان با حضور در این بازیها بر کدام بخش نظارت می‏کردند؟ آیا این عزیزان به جز دهقان که سابقه مجری گری ورزش دارد، از جزئیات حوزه ورزش شناخت دارند و یا به این سفر دو هفته ای آمده بودند که شناخت پیدا کنند؟! آیا در این ایام که بحث بررسی برنامه پنجم توسعه کشور در مجلس مطرح است، حضور این عده که تنها چهره برخی از ایشان صید دوربین‏ها شد، در مجلس کارآمدی بیشتری نداشت؟

البته علاوه بر ایشان، سازمان بازرسی نیز نمایندگانی فرستاد تا نظارت کامل شود و مشکلی بعد از این بازیها بابت نوع هزینه کرد و بودجه میلیاردی تیم اعزامی به این بازیها پیش نیاید . باقری کمار علیا مدیرکل فرهنگی و فراهانی رییس کارگروه تربیت بدنی سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی و نظارت بر عملکرد کاروان ایران در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی به گوانگژو سفر کردند و انشاءالله شاهد گزارشها و پیگیریشان خواهیم بود.
از مشاوران تا محافظان مهندس علی آبادی و دکتر سعیدلو
شاید برخی‏ها اطرافیان تیم پینگ پنگ ایران را نشناسند اما برای اینکه مشخص شود، همراه هر کاروان چه اشخاص مهمی حضور داشتند، به حضور مرتضی حسین زاده ضرابی مدیر سابق روابط عمومی و بین الملل باشگاه پرسپولیس اشاره می‏شود که مشخص نیست بعد از آن دقیقاً چه پستی داشته و آیا به جز مشاوره، امور دیگری را به رئیس کمیته ملی المپیک ارائه می‏دهد که راهی این بازیها شده است؟

البته علاوه بر ضرابی، محمد هادی منصوری مشاور دیگر رئیس کمیته ملی المپیک که سابقه ورزشی اش، روابط عمومی بازیهای برگزار نشده کشورهای اسلامی است نیز در جایگاه ویژه حضور داشت تا دست کم یک هدف اعزام این عزیزان و ماموریتشان در طول بازیهای آسیایی 2010 مشخص شود: تماشای مسابقات!

البته علاوه بر این مشاوران، با وجود آنکه چینی ها امکان قرار دادن محافظ در اختیار مقامات ایرانی را داشتند و سعیدلو نیز تعداد کثیری محافظ چینی داشت، هر دو محافظانی نیز از تهران با خود بردند تا احیاناً اگر کسی خواست سوءقصدی به جان ایشان بکند، نتواند. هرچند در تاریخ ورزش ایران سابقه ندارد که کسی به رئیس سازمان تربیت بدنی چپ نگاه کند، چه رسد به سوء قصد. 

 
مدیرکل حراست در صف نخست کاروان مردان ایران هنگام رژه!
اما از این جالب تر، حضور مدیرکل حراست سازمان تربیت بدنی در اینجا، آنجا و تقریباً همه جا بود. علی تاجیک که با علی سعیدلو به سازمان ورزش آمده بود، از احتزاز پرچم ایران که تصویرش در زیر تقدیم می‏شود تا VIP مسابقات که در تصویر وفق مشخص شده، حضور داشت و میدان را یک لحظه خالی نکرد ، هرچند در هنگام بازیها تمام کاروان ایران توسط چینی ها حفاظت می‏شدند، البته مدیرکل حراست سعیدلو دو هفته در چین روی صندلی جایگاه ویژه مسابقات را هم تماشا کرد.

البته ای کاش وی تنها در همان جایگاه ویژه، کنار مشاوران علی آبادی می نشست و از صف نخست مردان ایران در زمان رژه کاروان کشورمان در افتتاحیه بازیها سر در نمی آورد! اما به هر حال چنین نشد و در اتفاقی نادر، مدیرکل حراست سازمان ورزش در صف نخست رژه حضور یافت. در هر صورت، اگر مدیرکل حراست در این چند مراسم نیز حضور نداشت، حق ماموریتی به او تعلق نمی‏گرفت. البته باید دید با این شرایط حق ماموریتی به وی و همکارانش در گوانگ ژو تعلق خواهد گرفت؟!

 

از رئیس دفتر سعیدلو تا مدیرکل سابق و مدیرمسئول فعلی
چه کسی مهندس سراجی را نمی‏شناسد؟ به جز دوستانش، گروهی از اهالی کاراته و برخی از مدیران و مربیان ورزشی ، تقریباً کمتر کسی می‏شود که وی را بشناسد. اما به هر حال او الان رئیس دفتر سعیدلو است و همین کافی است تا راهی گوانگ ژو شود. اگر امثال او در بازیهای آسیایی مدال طلای جاسم ویشگاهی را ندهند، کدام پیشکسوت چنین کاری را بکند؟! او چهره مهمی است و الا به همین سادگی نمی‏توانست مدالی را اهدا کند که تنها مدیران ارشد ورزش ایران و برخی پیشکسوتان، اهداء کرده بودند. 

در انتخاب خبرنگاران اعزامی به بازیها نیز به دقت عمل شد و مثلاً در جمع خبرنگاران امثال برادر ارجمند محمد آخوندی مدیرکل سابق روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ورزش که معروف حضور هستند، کم نبودند. محمد آخوندی به عنوان نماینده وطن امروز راهی این بازیها شده بود و در این رسانه مسئولیتش مدیرمسئول است. تصویر آخوندی را در کنار سراجی رئیس دفتر سعیدلو در مرکز خبری بازیها مشاهده می‏کنید.


 

اگر قدمی نبود، چه کسی ارزشیابی می‏کرد؟!
در کنار تمامی این اشخاص، یک تیپ اشخاص دیگر نیز وجود داشتند که عدم حضورشان، مشکلی به وجود نمی آورد و وظایفی که برایشان تعریف شده بود را می‏شد به دیگران سپرد و با عدم اعزام ایشان، هزینه کمتری از بیت المال صرف کرد. مهدی قدمی نایب رئیس علی آبادی در کمیته ملی المپیک، یکی از همین اشخاص بود که اگر در نشست هیات اجرایی OCA نیز حضور نمی یافت، اتفاق خاصی نمی افتاد.

ریاست کمیته نظارت و ارزشیابی کاروان اعزامی به بازی‏های آسیایی نیز پستی بود که می‏شد به بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک سپرد و تهیه این گزارش کار چندان دشواری نبود. اما به هر حال نمی‏شد جای مهدی قدمی را وقتی که محافظ و مشاور نیز به چین رفته‏اند، در جایگاه ویژه بازیها خالی دید؛ مگر چند میلیون تومان میان هزینه چند ده میلیاردی تدارک و اعزام کاروان  ایران در این بازیها، چه کسری می‏شود که حالا به خاطرش نایب رئیس کمیته را اعزام نکرد؟! البته شاید این دوستان با هزینه شخصی راهی این بازیها شده اند و دو هفته در چین مانده اند که در این صورت منتظر ارسال اسنادشان برای انتشار و رفع ابهام هستیم!

خوشبختانه با تلاشهای مدیران و ورزشکاران و کسب حدود 60 مدال رنگارنگ کاروان ایران به رتبه چهارم بازیهای آسیایی دست یافت، اما باید پرسید با این ولخرجی‏ها، به طور متوسط هر مدال طلا از تدارک ورزشکاران تا اعزام و بازگشت تیم‏ها، برای مردم ایران چند صد میلیون تومان هزینه داشته است؟


اگر قرار باشد، هزینه های میلیاردی را در 20 مدال طلا و 49 مدال نقره و برنز تقسیم نماییم، چه رقمی به دست می‏ آید؟ هر مدال 100 میلیون تومان؟ 200 میلیون تومان؟ 300 میلیون تومان؟ بیشتر؟! آیا بهتر نیست مسئولان محترم که این روزها بر روی موفقیت ها مانور می‏دهند، متذکر شوند، مدال های نقره و برنز تیراندازی پس از چند میلیارد تومان هزینه سخت افزاری و نرم افزاری به دست آمد؟ یا چرا پرسیده نمی‏شود یک نقره و برنز جودو  و یا ناکامی در رشته های تیمی برای کسب حتی یک قهرمانی تیمی چند صد میلیون تومان برای مردم ایران آب خورد؟ صورت حساب لطفاً!آینده

منبع : بیدار