پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

تکریم یا تهدید ارباب رجوع !!

اختصاصی موج شمال:تشکیل ادارات و تاسیس آنها اقدامی است در راستای خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات آنان که یقینا بدست خود اشخاص قابل حل نخواهد بود و تشکیلات اداری در چهارچوب قانون و بر اساس فصل نهم قانون اساسی وظیفه خدمتگزاری بر مردم را داشته و دارند .

این بیانگر آنست کارکنان آن نهاد ها با دریافت حق الزحمه معینه ، استماع معضلات از ارباب رجوع نموده و بشرح قانون انجام وظیفه و اقدام به رفع آن نمایند و وجود مراجعین است که مستخدم به امور محوله و مربوطه اشتغال دارد . لذا صبر و تحمل مستخدمین شرط اول رفع مشکلات ارباب رجوع خواهد بود و اهمیت موضوع این است که هر شخصی بنا به رسیدن به مشکلی پای در ادارات می گذارد و غالباً، شخصی جهت تفریح یا ایجاد درگیری وارد نهادی نخواهد شد .

 لذا پسندیده نیست گاهاً در ادارات با انتشار و نصب تابلو های بزرگ ، ارباب رجوع را نسبت به اتفاقی که صورت نگرفته ، با جملات تهدید آمیز که مبنای آن را قانون می دانند مورد نکوهش و تهدید قرار دهند که چنانچه به مامورین دولت توهین شود به حبس محکوم خواهند شد . نگرش به این مطلب به دو گونه خواهدبود.

 اولاً اینکه وجدان و شریعت، انسان را اشرف مخلوقات می داند و احترام بر او را واجب دانسته و فرهنگ غنی مردم ما نیز از دیر باز ثابت شده است وحداقل خود ما نیز باید به آن اعتقاد داشته باشیم. ثانیاً انتظار احترام گزاردن اگر چه از سوی مراجعین ضروری است اما متقابلاً این امر بر مستخدم هم مشتمل خواهد بود و چه نیکوست که در صورت تشخیص نصب جملات تهدید آمیز از سوی مستخدم ،جملاتی هم در جهت چاره جویی ارباب رجوع در صورت عدم حصول نتیجه که کراراً پس از مراجعت متمادی پیگیری می نماید ، درج و منتشر شود. از قبیل اینکه "چنانچه مستخدم کوتاهی ، تقصیر ، درخواست غیر قانونی و... نماید مجازات خواهد شد" پسندیده است که مستخدم تحمل خود را بقدری بالا ببرد که علاوه بر اینکه قدمی در جهت حل مشکل مردم بر می دارد، به لطف ورئوفت الهی نزدیک تر شود و بیاد داشته باشد " همیشه حق با مشتری است "

علیرضا بازرگان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.