پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

تمام اتهامات پدیده؛از زمین‌خواری تا دریاخواری

تمام اتهامات پدیده؛از زمین‌خواری تا دریاخواری  

حالا دیگر هر خبری جرقه‌یی است در انبار باروت. حکم دادستانی کبریت روشنی بود در انبار کاه. گفتند تبلیغات سه شرکت ممنوع شده است. پردیسبان، تبرک و پدیده شاندیز؛ اما داستان در حد و اندازه ممنوعیت تبلیغات باقی نماند. پدیده‌یی که بر سر زبان‌ها بود به شکلی دیگر خود را نشان داد.

نه امروز، وقتی هنوز دولت دهم راس کار بود، شمس‌الدین حسینی نه یک بار که چند باری پاسخ به سوالات نمایندگان درباره پدیده شاندیز راهی مجلس شده بود و اغلب بدون آنکه توانسته باشد نمایندگان را قانع کند، بهارستان را ترک کرده بود.   میانه تابستان سال ١٣٩١ بود که نمایندگان وزیر را برای پاسخ به این سوال به مجلس فراخواندند. درباره پیش‌فروش مغازه‌های در حال ساخت پدیده شاندیز پرسیدند. بنی هاشمی، نماینده سوال‌کننده گفت که چه تضمین معتبری به خریداران وجود دارد؟ وزیر این سوال را مربوط به حوزه خود ندانست و نماینده سوال‌کننده قانع نشد. قرار شد از طریق ریاست کمیسیون، موضوع پیگیری شود. آن روزها تبلیغات طولانی و کشدار پدیده از صدا و سیما در حال پخش بود و سه سالی از فروش اوراق سهام پدیده می‌گذشت؛ اوراقی که هر روز بیشتر نسبت به قبل ترقی می‌کرد.

حالا اما پس از پنج سال پدیده با شرایطی دیگر روبه‌رو شده است.

آیا ماجرا بر سر ٩٤ هزار میلیارد تومان است؟

 اگر چندی پیش رقم ١٢٣ میلیارد تومان اختلاس، سوءاستفاده یا کلاهبرداری بود که مردم را شوکه می‌کرد و کمی قبل‌تر سه هزار میلیارد تومان مردم را از تعداد صفرها بهت‌زده می‌کرد، امروز حرف از ٩٤ هزار میلیارد تومان است. یعنی بنویسید ٩٤ و ١٢ صفر مقابل آن بگذارید.  سهام پدیده شاندیز امروز نیست که خبر ساز شده است. قبل‌تر از این نیز کارشناسان مالی و تحلیلگران بازار سرمایه درباره افزایش مداوم قیمت این سهام هشدار می‌دادند و چراها و اما و اگرهایی را مطرح می‌کردند. اینکه داستان از چه قرار است و گیرهای ماجرا کجاست.  آنها که سهام پدیده را می‌خرند شاید ندانند که سهام‌شان برگه‌یی متعلق به زیرمجموعه پدیده شاندیز است. شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ تحت شماره ۲۲۸۲۹ نزد اداره ثبت شرکت‌های مشهد تحت نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام (سهامی عام) به ثبت رسید. در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده نام شرکت به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (سهامی عام) تغییر یافت.

شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ تحت شماره ۳۶۵۲۷ در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسید و اوراق سهامی که در دست مردم است نیز متعلق به این شرکت است؛ اوراقی که از روز اول به جای ١٠٠ تومان به قیمت ٢٠٠ تومان عرضه شد و حتی روی ١٠ هزار تومان را هم دید.

 رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سهام شرکت شاندیز گفته است: آنچه مشخص است اینکه شرکت اصلی که به اسم شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده سهام نمی‌فروشد و فروش سهام مربوط به شرکت زیرمجموعه آن یعنی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) است.  او ادامه داد: با توجه به نوع شخصیت حقوقی شرکت یادشده این شرکت معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به هر حال فروش سهام این شرکت بر اساس توافقی است که خریدار با فروشنده انجام می‌دهد و این مساله خارج از حوزه نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار است. ابوترابی اضافه کرد: اینکه بر اساس شنیده‌ها تاکنون قیمت سهام این شرکت در مدت کوتاهی حدود هشت هزار تومان افزایش یافته باید مسوولان این شرکت پاسخگو باشند که بر اساس چه مکانیسم منطقی به این رشد قیمت رسیده‌اند.

باز هم تاکید می‌شود که قیمت سهام این شرکت خارج از بورس و توسط مالکان آن شرکت تعیین می‌شود.  رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براینکه سازمان بورس و اوراق بهادار به ‌عنوان یک نهاد نظارتی بر اساس قانون به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: شرکتی که نزد آن ثبت شده است شرکت سهامی عام بوده و سهام نمی‌فروشد. اگر به سامانه کدال مراجعه کنید نماد این شرکت و صورت‌های مالی آن را می‌توانید مشاهده کنید. شرکت زیرمجموعه پدیده شاندیز یعنی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز نیز شرکت سهامی خاص است که به علت تعداد سهامداران کم معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

در صورتی که طبق قانون شرکت سهامی خاص نیز زمانی می‌تواند نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شود که نهاد مالی باشد.  ابوترابی درباره تبلیغات انبوه صداوسیما درباره خرید سهام شرکت مذکور گفت: به هر حال باید مردم آگاه باشند و در سرمایه‌گذاری، فقط به تبلیغات بسنده نکنند. درست است صدا و سیما محصولـی یا پروژه‌یی را تبلیغ می‌کند اما تبلیغات صرفا دلیل کافی و کاملی برای تصمیم‌گیری نیست و سرمایه‌گذاران باید بررسی کاملی در این خصوص انجام دهند.

به طور مثال اگر فردی می‌خواهد در پروژه ساختمانی سرمایه‌گذاری و اطلاعات لازم را از آن شرکت دریافت کند بعد از اینکه اطلاعات کافی دریافت کردند و به این نتیجه رسیدند که خرید سهام آن شرکت برای آنها سودده است، می‌توانند در این زمینه با خیال آسوده اقدام کنند.  رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توصیه اکید ما به تمام افرادی که قصد خرید سهام این گونه شرکت‌ها را دارند این است که همواره آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌ها را مطالعه کنند و مواردی مثل محل تحصیل درآمدها، وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌ها، بندهای اظهارنظر حسابرس و موضوع فعالیت آنها و... را مد نظر قرار دهند تا با آگاهی کامل در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. این توصیه‌ها وقتی به خریداران سهام شد که هنوز خبری از دستور قوه قضاییه برای منع تبلیغات رسانه‌یی این شرکت نبود.  داستان پدیده تنها به موضوع فروش سهام ختم نمی‌شود.

پیش از این وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی درخواست توقف بخشی از پروژه پدیده شاندیز را به دلیل عدم رعایت قوانین کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی ‫ارایه داده بود. درخواستی که شورای عالی شهرسازی کشور هم بر آن صحه گذاشته اما در عمل شهرداری شهرستان شاندیز تصمیم نهایی را گرفته و صلاح را در ادامه کار دید. همان روزها در روزنامه خراسان خبری به نقل از رجب‌زاده، شهردار این شهرستان منتشر شد. وی وزارت کشاورزی را متهم به ایجاد جو روانی کرد و در مقابل وزارتخانه کشاورزی به انتشار پاسخی توسط سازمان امور اراضی اکتفا کرد.

‫در جوابیه وزارت جهاد کشاورزی تاکید شده بود: «نکته اصلی و پرسش‌برانگیز در اظهارات آقای شهردار بی‌اطلاعی وی از قوانین مصرح در حوزه مدیریت زمین اختیارات قانونی دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی و کمیسیون‌ها و قوانین مربوطه است.

در ادامه عنوان شده که از قضا اصلی‌ترین موضوع تخلفات پروژه پدیده شاندیز مساله تخریب و تغییر کاربری غیرمجاز ٤٠ هکتار اراضی زراعی و باغی خارج از محدوده شهر و تصرف این اراضی و ساخت و ساز غیرقانونی، قبل از تصویب طرح جامع و الحاق اراضی کشاورزی به محدوده شهر است؛ چیزی که حالا امروز دوباره از لابه‌لای پرونده‌ها سر برآورده است.

 

 

تقویم‌ها که آغاز سال ١٣٩٣ را نشان داد، وزارت راه و شهرسازی هم وارد عمل شد. گفتند مباحث مربوط به تراکم و... رعایت نشده است از این رو باید ساخت برج ٥٧ طبقه در شاندیز متوقف شود.  هر چند برخی توقف کار برج در چند ماه اخیر را تایید کرده‌اند اما همچنان برخی از مدیران شرکت بر تداوم کار تاکید می‌کنند. این روزها وزارت راه و شهرسازی نه فقط در شاندیز مشهد که در تهران و سایر شهرها به مساله فروش تراکم و عدم رعایت ضوابط و قوانین شهرسازی حساسیت نشان داده است.

فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با این پروژه تنها به این اقدام خلاصه نمی‌شود. نیمه‌های تابستان گرم ٩٢ وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌یی به رییس قوه قضاییه اعلام می‌کند: «نظر به شکایت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی از اقدامات شرکت پدیده شاندیز موضوع در دادسرای مشهد مطرح شده است و دادسرا معاونت پیشگیری از وقوع جرم و تحقق جرم را اعلام کرده و دستور توقف تبلیغات رسانه‌یی در این مورد را به صدا و سیما و وزارت فرهنگ و سازمان ورزش و جوانان ارسال کرده است.

در این نامه آمده است: شرکت توسعه بین‌الملل شاندیز در مغایرت با ماده ۹ قانون منع فروش واگذاری اراضی مسکونی مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۲۱ قانون پیش فروش ساختمان اقدام به پیش‌فروش ساختمان کرده است و این اقدام در حالی است که بر اساس قانون درج تبلیغات بدون مجوزهای لازم جرم محسوب می‌شود.»  با این حال تبلیغ پدیده شاندیز در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها تداوم می‌یابد تا اینکه بالاخره یک سال و اندی بعد دادستانی دستور منع تبلیغات را صادر می‌کند.   حالا برخی معتقدند صدا و سیما نیز باید در این پرونده پاسخگو باشد. چرا تبلیغات در این سازمان ادامه یافت و درآمد صدا و سیما از این بمباران تبلیغاتی چقدر بود؟

و اینک اتهام دریا خواری

داستان پدیده به زمین و هوا ختم نشده است. اتهام دریاخواری یکی از پرونده‌های بازی است که به نظر می‌رسد شکایت سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی از دریاخواری در کیش، سبب شد «پدیده کیش» زیر سایه سنگین علامت سوالی بزرگ قرار گیرد. سید احمد نبوی، مشاور سازمان حفاظت محیط زیست وقتی با سوالی درباره ورود برج پدیده کیش به دریا روبه‌رو می‌شود، می‌گوید: درباره این موضوع با پدیده کیش برخورد کردیم که در حال استحصال زمین از دریا و در حال پیشروی بود.

  گفته می‌شود این برج ورودی ١٧٠٠ متری به آب دریا داشته است. موضوعی که پیش از این ‌بارها ایران بر سر آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داده بود و مدیرعامل این شرکت خود می‌گوید مشکل برطرف شده و کار در حال انجام است.

همه اتهام‌های یک شرکت

فروش سهام، پرداخت نکردن عوارض تغییر کاربری و شکایت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تصرفات مازاد بر واحدهای تجاری قانونی مهم‌ترین اتهام‌های شرکت پدیده شاندیز است. حسین آذین در گفت‌وگو با خانه ملت توضیح می‌دهد که پرونده پدیده کیش از مدت‌ها قبل در کمیسیون اصل ٩٠ در حال بررسی بوده است. سخنگوی کمیسیون اصل نود با تاکید بر اینکه اقدام این شرکت در فروش سهام غیرقانونی است، گفته است: به استناد قانون تجارت چون شرکت پدیده شاندیز سهامی خاص است نمی‌تواند به شکل سهامی عام عمل کرده و سهام بفروشد؛ در این زمینه یا باید تغییر ماهیت داده یا از طریق بورس سهامش را عرضه کند. او در توضیح مشکل دوم شرکت پدیده شاندیز، گفت: موضوع پرداخت عوارض تغییر کاربری و پروانه‌های صادره از دیگر مشکلات شرکت پدیده شاندیز است که این موضوع در کمیسیون اصل نود در حال بررسی است.  آذین با بیان اینکه مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز برای پرداخت هرگونه عوارض و حقوق دولتی اعلام آمادگی کرده است، گفت: دراین زمینه مشکل خود دستگاه‌ها هستند که اقدامی برای دریافت عوارض نکرده‌اند. 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل سوم شکایت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تصرفات مازاد بر واحدهای تجاری قانونی از شرکت پدیده شاندیز است، به عبارتی شرکت پدیده شاندیز بیش از محدوده‌یی که به آن واگذار شده تصرفات داشته که این موضوع در کارگروه زمین‌خواری کمیسیون اصل نود در دست بررسی است.

  درست در روزی که سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد شکایت‌هایی از شرکت پدیده شاندیز به این دستگاه رسیده و برخی از مراکز دلالی سهام این شرکت پلمب شده، سایت رسمی این شرکت خبر از افزایش ۱۰ درصدی سهام داد.

 

 

افزایش ۱۰ درصدی سهام سهامداران در تاریخ ۱۴ دی ماه در سامانه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز برای سهام داران ثبت شده است.

 

درست در روزی که سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد شکایت‌هایی از شرکت پدیده شاندیز به این دستگاه رسیده و برخی از مراکز دلالی سهام این شرکت پلمب شده، سایت رسمی این شرکت خبر از افزایش ۱۰ درصدی سهام داد.

افزایش ۱۰ درصدی سهام سهامداران در تاریخ ۱۴ دی ماه در سامانه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز برای سهامداران ثبت شده است.

و اینک قوه قضاییه

سوال خبرنگاران در نشست اخیر سخنگوی دستگاه قضا حول محور این پدیده دور می‌زد و سخنگوی دستگاه قضا توضیحاتی درباره این پرونده ارایه کرد.   حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌یی در پاسخ به سوالی درباره پرونده پدیده شاندیز، پلمب شرکت‌های زیرمجموعه آن و میزان بدهی‌های این شرکت، گفت: طبیعی است که شرکت‌ها سهامدارانی دارند و نگرانی قوه قضاییه عمدتا از پیشامدهای احتمالی است که برای مردم به وجود می‌آید. از اینکه یک شرکت سهامی خاص این گونه تبلیغ کند و سهام را با قیمت‌های بالا به افرادی بفروشد نگران هستیم که مشکلاتی برای مردم ایجاد شود.  وی با بیان اینکه برخی وزارتخانه‌ها و مراجع نیز شکایاتی در این زمینه داشتند، گفت: این موارد در جای خود قابل تعقیب است، اما عمده نگرانی‌های قوه قضاییه ایجاد مشکلات احتمالی برای مردم است.  سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون کسی در این رابطه بازداشت شده است یا خیر؟ گفت: فعلا کسی بازداشت نشده است، اما افراد مختلفی اعم از دست‌اندرکاران، سهامداران و کسانی که در ایجاد این مسائل دخالت داشته‌اند و مدیران مختلف، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

محسنی‌اژه‌یی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست است که این شرکت مجموعا ٩٤ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و مرتکب کلاهبرداری شده است یا خیر؟ گفت: من قایل به این نیستم که این مبلغ وجود دارد ولی مسائل مطرح شده قابل بررسی است. سخنگوی قوه قضاییه گفت: در این رابطه دفاتر بعضی دلال‌ها پلمب شده و دادستان نیز اقداماتی کرده و در جهت منع تبلیغات نیز اقدام شده است.  پیش از این حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور گفت: در پرونده پدیده که در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در حال رسیدگی است، سوالات جدی وجود دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه شرکت سهامی خاص نمی‌تواند به مانند شرکت سهامی عام عمل کند، تاکید کرد: طبق قانون تجارت هر کدام از شرکت‌های سهامی عام و خاص، باید طبق مقررات خود عمل کنند. فروش سهام باید با پشتوانه صورت گیرد و نمی‌توان در بازار دلالی سهام را افزایش داد، مثلا مبلغ سهام ۵ تومانی را تبدیل کنند به سهام ۱۰ تومانی. نکته بعدی در مورد این پرونده موضوع ساختمان‌سازی‌های این شرکت است که در رابطه با آن سه تا چهار وزارتخانه شاکی هستند.

غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد: فقط شرکت‌های تبرک و پدیده مجاز هستند در حد رفع نیازهای روزمره دفتری در شهر داشته باشند که پاسخگوی مراجعان باشند و در صورتی که این افراد بدون اطلاع دادسرا اقدام به خرید و فروش سهام کنند به یقین برخورد قاطعی با آنان صورت می‌گیرد. این دو شرکت مذکور تنها در یک صورت می‌توانند به خرید و فروش سهام بپردازند که فروشنده سهام قبل از این تاریخ سهام خود را خریداری کرده باشد و خریدار نیز فقط شرکت پدیده یا تبرک باشد، در غیر این صورت خرید و فروش هرگونه سهام توسط افراد دیگر و در مکان‌های خارج از دفتر اصلی، جرم محسوب می‌شود و عامل یا عاملان خرید و فروش سهام تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

در صورتی که آنها به بورس بپیوندند و شفاف‌سازی مالی نیز داشته باشند، قطعا دستگاه قضایی هم از آنان حمایت و پشتیبانی می‌کند و سهامداران نیز متضرر نمی‌شوند و همچنین دلالان از این گونه بازارها سودی نخواهند برد.

صدا و سیما: پول پدیده قابل چشم‌پوشی نیست

کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: استاندار احمدی‌نژاد تمام وقتش را برای این موضوع- پدیده شاندیز- می‌گذاشت، حتی یک بار به او گفتم از وقتی شما آمده‌اید فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر شده‌اند. وی به خرداد گفته است: چند روز قبل با دادستان مشهد به همراه چند نفر از نمایندگان جلسه داشتیم و همین سوال را مطرح کردیم. بنده و یک نفر از نمایندگان هم اول مجلس نهم سوالی در همین رابطه مطرح کردیم و اگر خواستید عین آن را می‌دهیم که چاپ کنید.

آن موقع دولت قبلی بود و آقای حسینی وزیر اقتصاد برای پاسخ دادن به کمیسیون آمد.  وی تاکید کرده است دادستان مشهد به ما گفت که دو سال است که این موضوع را با همین صراحت پیگیری می‌کنیم و این حرف امروز و دیروز نیست. یعنی تخلف اینها از خیلی قبل‌تر و از دو سال پیش محرز بوده است.  به گفته وی بر اساس گفته دادستان مشهد، این موضوع همان دو سال پیش به صدا و سیما ابلاغ شده بود که از پخش تبلیغات اینها خودداری کنید، اما صدا و سیما جواب داده بوده که پول این شرکت برای تبلیغات آنقدر زیاد است و می‌تواند بسیاری از کارهای صدا و سیما را راه بیندازد که قابل چشم پوشی نیست.

حتی روزنامه‌های استانی و غیر استانی هم همین جواب را داده بودند. این یک نکته است. نکته دیگر اینکه هنر این آقا این بوده که به جز جمع‌آوری پول، بیشتر مسوولان را درگیر این پروژه کرده بود. در همین مجلس با خیلی از نمایندگان ارتباط گرفته بود و همین اواخر آنها را جمع کرد و برد در کیش و مراسم افتتاحیه برگزار کرد.  او نیز تایید می‌کند که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی آقای احمدی‌نژاد کلنگ مجموعه شاندیزز را زده بود. به نظر می‌رسد که دولت ایشان کمک زیادی به این مجموعه برای کسب مقبولیت انجام داده بود.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرده است: بیشتر من قوه قضاییه را مقصر می‌دانم. چون این قوه در جایگاهی قرار گرفته که اختیارات بسیار برجسته‌یی دارد و هر گاه که بخواهد به موضوعی ورود پیدا کند، هیچ مانعی بر سر راه آن نیست. دادستان مشهد تلاش می‌کرد که یک اجماعی بین مسوولان استان برای ورود به این مساله ایجاد کند، اما متاسفانه همراهی نکردند. حتی همین مسوولان فعلی هم همین طور بودند. دادستان مشهد توضیح می‌داد چون دیدیم نمی‌توانیم منتظر اینها بشویم، خودمان تصمیم گرفته‌ایم که مستقل وارد شویم. بنابراین آن جایگاهی که دستش باز است و می‌تواند در هر زمانی وارد شود و به مسوولان تکلیف کند، قوه قضاییه است.  وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت سرمایه‌گذاری مردم و سهامی که خریده‌اند چه می‌شود؟ توضیح می‌دهد: جزییات آن خیلی ریز و مفصل است. مهم‌ترین اتفاقی که افتاده بود همان رشد بادکنکی سهام این پروژه بود که خودشان تصمیم می‌گرفتند نه سازوکار عرضه و تقاضا.

یعنی سهامی که قیمت آن کمی بیش از هزار تومان است را به ١٢ هزار تومان رسانده بودند. آقای دادستان هم گفتند که با نظر کارشناسان قیمت هر سهم حدود هزار و٧٠٠ تومان شده است. خب پشتوانه همین هم باید چیزی باشد، به هر حال باید املاک یا زمینی باشد. الان چیزی که روی زمین است، به عنوان همین ساختمان‌ها، اینها قبلا پیش‌فروش شده‌اند و پولش را جدا گرفته است.

تازه این چیزهایی که فروخته شده‌اند هم مال این سهامدار نیستند.  وی گفت: پیشنهاد من به آقای دادستان این بود که شما به صورت دقیق این پرونده را بررسی کنید. آنچه از این دارایی‌ها و ثروت ملک آقای پهلوان و قوم و خویش‌ها و همان ٢٦ نفری که در شرکت پدیده شاندیز هستند و ٥١ درصد سهام را دارند تفکیک و در قالب یک شرکت به آنها واگذار کند.  او به وام‌های بانکی که توسط این مجموعه گرفته شده است اشاره کرد و گفت: ببینید یک موضوع دیگری که دادستان باید آن را تعیین تکلیف کند، وام‌های بسیار سنگینی است که اینها از بانک‌ها گرفته‌اند. مبلغ آن بسیار زیاد و خیلی سنگین است. اینها به هر حال دیونی است که بر گردن سهامداران است. در محاسبات باید سهم دیون مشخص شود.

به هر صورت می‌شود کار را با همین تفکیک بسیار سریع پیش برد و روشن کرد. اگر سرنوشت این صد هزار نفر را همچنان به دست این تیم بسپارند، وضع بسیار بدتر خواهد شد. ضمن اینکه دستگاه قضایی هم باید بسیار جدی‌تر در چنین موارد پیگیری کند و اجازه ندهد هر کسی با یک موج تبلیغاتی بتواند پول مردم را جمع کند.

پیگیری بعد از پنج سال

 اگر تا دیروز پدیده شاندیز بر سر زبان‌ها بود، امروز نام محسن پهلوان نقل محافل شده است. فهرست اتهام‌های این شرکت چگونه طولانی شد؟ ماجرای نامه‌نگاری‌ها برای ممنوعیت تبلیغات چرا نمود بیرونی پیدا نکرد. ماجرا از کجا آغاز شد و کجا تمام می‌شود.

کسانی که آن روزها، در مراسم کلنگ‌زنی پروژه پدیده مشهد و پروژه پدیده کیش حضور داشتند، خاطرشان هست که مسوولان استانی و برخی نمایندگان مجلس نیز در این مراسم حضور داشتند.   حالا پس از پنج سال فعالیت و رسیدن قیمت هر سهم از ٢٠٠ تومان به بیش از هشت هزار تومان، تازه ماجرا وارد ابعاد تازه‌یی شده است. وسعت نگرانی‌ها اما این‌بار ١٢٠ هزار سهامدار را دربرمی‌گیرد و شخص مدیرعامل بر جمع‌آوری ١٢٠٠ میلیارد تومان نقدینگی از این ١٢٠ هزار نفر صحه می‌گذارد.   باید دید فصل آخر داستان کجاست.

مواضع نمایندگان

 خسرو سهل‌آبادی، نماینده مردم تربت حیدریه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: اطلاعاتی که درباره پدیده شاندیز منتشر می‌شود همگی جزو شنیده‌هاست و هیچ چیز مستندی هنوز وجود ندارد.

هادی قوامی، نماینده اسفراین و عضو کمیسیون برنامه و بودجه: باید منتظر تعیین تکلیف از طریق مراجع قانونی باشیم و پیش‌داوری نکنیم.

ناصر عاشوری، نماینده فومن و عضو کمیسیون اقتصادی: سرمایه‌گذار به قصد سود سرمایه‌گذاری می‌کند و کسی که زیان کند سودی به مردم نمی‌رساند، از این رو تا موضوع قطعی نشده است وزرا و نمایندگان با احتیاط بیشتری حرف بزنند.

رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول و عضو کمیسیون کشاورزی: سرمایه‌گذاری در مجموعه‌هایی از این دست بهتر از سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه است.

عبدالکریم هاشمی نخل، نماینده میناب و رودان و عضو کمیسیون اقتصادی: گروه‌های سیاسی که اطلاع دقیقی ندارند دست به تحلیل می‌زنند و مشکلاتی برای سهامداران ایجاد می‌کنند.

سید راضی نوری: نباید بگذاریم با شایعه پراکنی‌هایی از طریق شبکه‌های اجتماعی برخی وارد عمل شوند و اقتصاد را متضرر کنند .

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی: با توجه به اینکه پدیده یک شرکت سهامی خاص بوده متاسفانه قوانین را رعایت نکرده و با فروش اوراق مشارکت مشابه شرکت‌های سهامی عام فعالیت می‌کند. دستگاه قضایی باید نسبت به موضوع پدیده با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده و مصاحبه‌هایی که داشته، از تبلیغات این شرکت برای فروش سهام بیشتر به مردم جلوگیری کند. مجلس و مجمع نمایندگان خراسان رضوی به موضوع پدیده ورود جدی داشته و تا به نتیجه رسیدن و جمع‌بندی، اطلاعات آن را رسانه‌یی نمی‌کنیم. روزنامه اعتماد

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مخاطب 1393/10/21 ساعت 02:57 ب.ظ

وبلاگتون جهت دار شده!
کم کم دارم قانع می شم وبلاگ خبریمو عوض کنم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.