پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

خرید ارزان پرتغال افشره داغی دیگر بر دل کشاورزان رامسری

خرید ارزان پرتقال افشره

داغی دیگر بر دل کشاورزان رامسری

 هفته نامه موج شمال : بحران برف زمستان امسال خسارات زیادی  را به بخش های مختلف دو استان شمالی گیلان و مازندران تحمیل کرد که بنا به گزارش کارشناسان ، بیش از 50 درصد این خسارات متوجه بخش کشاورزی می باشد.

 

 

مبلغ پیش بینی شده 200 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استانهای برف زده رقم ناچیزی نیست و  خود گویای عمق آسیب دیدگی این بخش می باشد.

در این میان مرکبات که در فصل زمستان میوه اش به ثمر می نشیند و کشاورزان به امید برداشت آن خستگی یک ساله خویش را فراموش می کنند امسال با بحران برف دچار چالش جدی شده است.

شکستن درختان مرکبات و قلع و قمع شدن آن چیزی نیست که به زودی نمایش آن از اذهان کشاورزان محو شود.

با این وجود کشاورزان دل در گرو فروختن محصول خود به بازار و خصوصا شرکت های تعاونی آبمیوه گیری که در سالیانی نه چندان دور با هزینه و سرمایه گذاری آنها به وجود آمده بود ،بسته بودند .

ولی گویا کاهش میزان بالایی از قیمت افشره ، توسط شرکت تعاونی آبمیوه گیری کوثر رامسر به بهانه و تلخی پرتغال ، یاس و نا امیدی را بیشتر به کشاورز برف زده تلقین کرده و در حالی که قبل از برف افشره را کیلویی حدود 300 تومان می خریدند به ناگاه با بارش برف ، با دلایلی که در ذیل می خوانید ،قیمت را به نصف کاهش داد و کشاورز برف زده را که دیگر رمقی در تن نمانده ، جمع آوری و تحویل پرتغالی که در پای درختان مرکبات انبوه شده به شرکت های تعاونی بی رغبت کرده است.

نماینده مردم تنکابن ،رامسر و عباس آباد در خانه ملت  درخصوص کاهش قیمت مرکبات افشره  به موج شمال گفت: باید مسئولین شرکت تعاونی که توسط خود مردم  و با هدف حمایت از مرکبات تاسیس شده از کشاورز حمایت نماید.

شریعت نژاد گفت: در اقتصاد و بازار ما این طور معروف شده، تا می توانی ارزان بخر و تا می توانی گران بفروش ، اشتباه است و این سیاست حمایت از بخش کشاورزی نیست.

وی اظهار داشت: کشاورزان مجبورند مرکباتشان را به فروش برسانند و کارخانجات کنسانتره نباید از مردم ارزان  بخرند و از مجبور بودن مردم سوء استفاده کنند.

دکتر شریعت نژاد گفت:مردم سهامدار شرکت تعاونی کوثر هستند و وقتی مجبورند مرکبات خود را به شرکت  تحویل بدهند نباید مورد سوء استفاده قرار گیرند.

وی گفت:شاید یکی از علت هایی که قیمت افشره را کاهش داده آن است که طرف قرار داد شرکت کوثر بخش خصوصی است که هیچ نگاه حمایتی به بخش کشاورزی ندارد و فقط به فکر کسب سود خودش است.

شریعت نژاد ادامه داد:من اکنون فقط می توانم به این موضوع اعتراض کنم و هیچ قانون باز دارندگی وجود ندارد.

وی خطاب به کشاورزان افزود : افرادی که پرتغال هایشان در انبار است و یا هنور آنها را نچیده اند سعی کنند با تاخیر آنها را روانه بازار کنند زیرا وقتی طرف قرار داد شرکت کوثر ازدحام ماشین های جلوی این شرکت تعاونی را می بیند و هجوم مردم را مشاهده می کند قیمت خرید افشره  را کاهش می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی رامسر نیز به موج شمال گفت:خوشبختانه برف امسال فقط موجب شکستن شاخه های درختان شده است و برخلاف یخبندان سالهای گذشته امسال سرمای شدید و یخبندانی که باعث تلخی پرتغال شود مشاهده نشد.

هادی پادام افزود:بنا بر این شرکت تعاونی کوثر نباید به بهانه تلخ بودن پرتغال قیمت ها را پایین بیاورد و مطمئن باشد که محصولی که خریداری می کند سالم است.

اما رئیس هیئت مدیره  شرکت آبمیوه گیری کوثر رامسر به موج شمال گفت :اکنون شرکت قدرت خرید ندارد زیرا دولت علی رغم پرداخت یارانه به دیگر محصولات هیچ یارانه ای به بخش پرتغال و مرکبات نمی دهد.

محمد حسن کیهانیان گفت:کل تولیدات کنساتره شمال کشور 4 هزار تن است و این درحالی است که دولت نیز 5 هزار تن کنسانتره با عوارض مالیات 70 درصد وارد می کند و اگر دولت مقداری از این عوارض را به کنسانتره داخل کشور اختصاص دهد مشکل ما حل می شود.

وی با اشاره به وام یک میلیارد یورویی دولت در سال 82 برای خرید دستگاه به شرکت کوثر گفت:هم اکنون از آن پول حدود 4.5 میلیارد تومان بدهکاریم و نیاز به حمایت دولت داریم.

وی با رد سخنان رئیس جهاد کشاورزی رامسر که گفته است پرتغال تلخ نشده است ، گفت :هر مسئولی به شرکت بیاید به او نشان خواهم داد که پرتغال رامسر نیز تلخ است.

وی درخصوص اظهار نظر مدیر جهاد کشاورزی رامسر نیز که  گفته بود پرتغال رامسر تلخ نیست گفت: اگر مدیرجهاد کشاورزی رامسر تولید کننده بود می دانست که پرتغال رامسر نیز تلخ شده است و افزود:مشکل کشور ما این است که متاسفانه در اتاق های در بسته تصمیمات خود را اتخاد می کنند.

مدیر عامل شرکت نوش مازندران که این شرکت در نشتارود تنکابن واقع شده نیز تلخ بودن پرتغال را رد کرد و با تعجب از اینکه شرکت کوثر رامسر در حال خرید پرتغال افشره به نرخ 150 تومان است گفت:ما هم اکنون افشره کشاورزان را با نرخ 250 تومان خرید می کنیم ،این در حالی است که از چالوس تا رحیم آباد رودسر پرتغال تلخ نداریم.

ذبیحی ادامه داد:اگر پرتغال تلخ باشد و عیبی برای محصول باشد کارخانه تولید کنسانتره اصلا نباید خرید کند .

وی با شاره به اینکه خرید ارزان پرتغال افشره کشاورز برف زده  خیانت است ،  گفت:ما باید هوای کشاورز را داشته باشیم زیرا تا باغدار و کشاورز تولیدی صورت ندهد اصلا کارخانه تولید کنساتره ای وجود نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت خزر نوش چابکسر نیز همین عقیده را دارد و به موج شمال گفت: تلخی پرتغال تا به آن اندازه نیست که بخواهیم قیمت را به صورت چشمگیری پایین بیاوریم و بر فرض که پرتغال تلخ شده باشد اصلا نباید خرید کنیم.

قاسمی در ادامه از خرید 250 تومانی افشره از کشاورزان گفت و اظهار داشت:تمام سعی مان این است که از کشاورز حمایت کنیم و چون خودمان خرید می کنیم سعی می کنیم به قیمت بالاتر از کشاورز خرید کنیم زیرا معتقدیم شرکت برای کشاورز است.

قاسمی ادامه داد:شرکت کوثر رامسربه پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است و بخش خصوصی به جای منفعت مردم به فکر سود خود است.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی  رامسر  نیزگفت: در دیماه سال ۸۶ که بحران برف و یخبندان شدید منطقه را فرا گرفته بود شرکت تعاونی باغداران مرکبات کوثر به داد کشاورزان رسید و با دریافت مرکبات باغداران مرحمی شد بر زخم کشاورزان و با همان نرخ قبل ازبرف گوشه ای ازخسارات وارده به کشاورزان را که حاصل دسترنشان به ورطه نابودی رفته بود را از طریق خرید مرکبات جبران کرد.

مصطفی مکارمی اظهار داشت: هرچند درآن سال دولتمردان نتوانستند کمک درخور توجهی به باغداران آسیب دیده بنمایند.خوشبختانه درآن زمان شرکت تعاونی باغداران دست به کار بزرگی زد و با خرید مرکبات کشاورزان به مدد باغداران شتافت.

وی ضمن انتقاد از کاهش نرخ افشره بعد از بحران برف  افزود: متاسفانه در جریان برف سنگین اخیر که به لطف الهی سرما و یخبندان را به دنبال نداشت و از لحاظ کیفیت نیز صدمه آنچنانی به محصول مرکبات وارد نشده است انتظار می رفت که اعضای محترم هیات مدیره شرکت تعاونی کوثر که متعلق به حدود یازده هزار عضو از همین باغداران می باشد تدبیر درستی در این خصوص اتخاذ می نمودند .

وی در ادامه بیان کرد: اما در کمال ناباوری بعد از بارش برف و عادی شدن شرایط ، شاهد کاهش نرخ مرکبات افشره بازای هر کیلو به مبلغ ۱۵۰تومان تا۱۸۰تومان هستیم یعنی تقریبا مبلغ ۱۰۰تومان کمتر از زمان بارش برف ، ازآنجائیکه باغداران زحمتکش و مغموم به لحاظ شرایط بوجود آمده علی رغم مقرون به صرفه نبودن، ناچار به برداشت و تحویل مرکبات به شرکت تعاونی می باشند.

وی خاطر نشان کرد: جاداشت  اعضای هیات مدیره محترم به منظور حمایت از اعضای  خود حداقل با همان قیمت قبلی نسبت به خرید مرکبات افشره اقدام می نمود . با این وجود ضروری است استاندار محترم و مسئولین محترم جهاد کشاورزی تدابیر لازم را اتخاذ تا بیش از این قشر مولد وتلاشگر جامعه در شرایط بحرانی مورد بی مهری قرار نگیرند.

یکی از کارشناسان و فعالین بخش کنسانتره در گفتگویی با موج شمال اظهار داشت : در حالی که شرکت آبمیوه گیری چابکسر با دستگاه و تشکیلاتی یکسان با شرکت رامسر اداره می شود آن ها قیمت پرتغال را خیلی بالاتر از شرکت رامسر خریداری می کنند.

وی با رد این ادعا که پرتغال رامسر تلخ است گفت:به هیچ وجه این موضوع درست نیست زیرا اگر پرتغال تلخ باشد غلظت مواد درونی پرتغال پایین آمده و کنساتره تولیدی مرغوبیت ندارد در حالی که اکنون کارخانه در حال خرید افشره و تولید کنسانتره است.آیا پایین آوردن قیمت خرید حدود 150 تومانی پرتغال ، باعث شیرین شدن پرتغال می شود این در حالی است که ادعای تلخ بودن پرتغال توسط کارشناسان کشاورزی رد می شود.

این کارشناس افزود:شرکت با سرمایه مردم ایجاد شده نه بخش خصوصی و امروز باید به داد کشاورز آسیب دیده رسید نه اینکه با کاهش قیمت پرتغال دردی بر دردهای مردم خسارت دیده افزود.

وی ادامه داد:ما نباید به بهانه  بدهکاری 10 سال پیش شرکت هم اکنون به صورت چشمگیری قیمت افشره را کاهش دهیم که به ضرر مردم است.

حال این سوال مطرح می شود که شرکتی که به وسیله سرمایه مردم شکل گرفته و در موقعی که باید به درد سهامدار برسد چرا با خرید پرتغال افشره با قیمت پایین نسبت به دو شرکت مجاور خود ،رغبت تولید را از کشاورزان رامسری می گیرد و کشاورز را دچار یاس و اندوه می کند؟


نظرات 5 + ارسال نظر
دلنگران 1393/01/13 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام
تمامی نظرات درسته؟
بدهی نباشه سرمایه در گردش زیادتره میشه بهتر خرید کنن.
آیا افزایش تولید روزانه 2 برابر نسبت به سال گذشته حمایت کشاورز نیست؟

آشنا 1392/12/19 ساعت 09:46 ب.ظ

کامنتی گذاشتم در باره خرید پرتقال آبگیری وانتقادی به اعضای هییت مدیره . نه توهینی بود نه اتهامی ولی متاسفانه آقای بهرامی از تاییدش خودداری کرد واقعا متاسفم آقا جان جمع کنید این بساط را

کدام بساط؟
کامنت شما دارای بار حقوقی بود
اگه دوس داری کامنت تان تایید شود با اسم ، شماره تماس و آدرس منزل بگذارید تا در صورت ایجاد مشکل شما به عنوان نویسنده ، مسئول کامنت خود باشید

نگران 1392/12/14 ساعت 06:20 ب.ظ

رئیس شورای روستای طالش‌سرای رامسر گفت: آب شربی که از سد میجران بر سر سفره مردم سه شهر رامسر، طالش‌سرا و کتالم می‌رود، حاوی سرب است.آیا؟؟؟؟

با سلام و تشکر از پیگیری مطالبات کشاورزان.
مطلب شما در موج شمال نقل قول های مسئولان است که بیشتر آنان معتقدند که شرکت کوثر به بخش خصوصی واگذار شده است. حال چرا دست اندر کاران کوثر این مسئله را حاشا می کنند و بر تلخ بودن پرتقال رامسر اصرار دارندخدا می داند.اما پر واضح است که مسئولان دست اندر کار انعقاد قرارداد با خریدار پول دار بخش خصوصی،دانسته یا ندانسته قرارداد را به نفع شرکت و کشاورز ننوشتند ، لذا باز هم کشاورز متضرر شد.

محمد ولی تکاسی 1392/12/14 ساعت 01:19 ب.ظ http://mw1.blogfa.com

با عرض سلام
فکر اولیه تشکیل تعاونی توسط یکی از اعضای محترم شرکت تعاونی و یکی از روحانیان سرشناس منطقه با همکاری برخی از مسئولین ادارات کشاورزی و مهندس .... در ایجاد روحیه تعاون و همکاری و خرید از باغداران مرکبات که سهامدار نیز بودند انجام شد. این تعاونی در سالهای گذشته کمک زیادی به رونق پرورش مرکبات در غرب مازندران نموده است. ولی متاسفانه به دلیل عدم تکمیل پروسه تولید از پرتقال تا آب میوه فقط در حد تولید کنسانتره مرکبات، و اسانس آن جهت مصرف داخلی و صادرات اقدام نموده است. با تغییر اعضای هیئت مدیره و عدم تمایل باغداران به فروش مرکبات خود به این تعاونی به دلیل عدم دریافت سود سهام خود کار این تعاونی نیز به سرنوشت برخی دیگر از تعاونی های تولیدی و توزیعی دچار شده و با کمبود سرمایه در عمل نمی تواند سرمایه زیادی را به گردش در آورد. لذا شایسته است جهت به روز نمودن دستگاهها ، افزایش ظرفیت و تنوع تولیدات این کارخانه از طرف هیئت موسس و مسئولین محترم استان و شهرستان تمهیداتی اندیشیده گردد. تا به دلیل عدم توجه کافی به این زیربخش کشاورزی سرنوشت پرتقال نیز به سرنوشت برنج در این منطقه دچار نگردد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.